UPPVBK067 Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024

Předmět se v období zima 2024 nevypisuje.

Rozsah
6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucia Drotárová, PhD. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Juraj Kalnický, PhD., Prof. h.c.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 22 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/22, pouze zareg.: 0/22
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podrobné seznámení studujících s vybranými participačními metodami zážitkové výuky dospělých a s jejich základními funkcemi, cíli, principy a možnostmi efektivního uplatnění v praktické výuce, včetně jejich správného výběru, přípravy, postupu realizace a vyhodnocení, které si studenti vyzkouší v rámci seminářů ve skupinových tvůrčích aktivitách. Student aktivně participuje na semináři - při nácviku metodických postupů uplatnění výukových metod - ve smyslu pokynů vyučujícího. Student zpracuje (individuálně/skupinově) a prezentuje seminární práci (včetně tvorby scénáře): návrh metodického postupu při uplatnění participační výukové metody (dle výběru) - pro určenou skupinu dospělých účastníků. Aktivní participace studenta na semináři i pozitivní hodnocení seminární práce, včetně docházky jsou podmínkou pro udělení zápočtu.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu jsou studenti schopni navrhnout facilitační či mediační metodu pro konkrétní zadání/situaci ve svém budoucím profesním prostředí. Tuto metodu budou schopni připravit jak po produkční, tak organizační stránce a současně jsou sami schopni ujmout se její moderace či facilitace. Studenti jsou obeznámeni s výhodami a nevýhodami vybraných metod a technik, jsou schopni vyhodnotit použitelnost techniky pro zvolený cíl a účel.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky - vývoj participačním metod z vojenských a managerských her; význam zážitkové výuky a herních činností; zasazení metodiky participačních metod do nejužšího didaktického rámce: organizační formy výuky; edukační technologie a pomůcky; dospělý účastník; lektor dospělých; andro-didaktické principy, se zvýrazněním:
    a. organizování práce ve skupinách a v plénu;
    b. tvorby a uplatnění strukturovaných pracovních sešitů pro efektivnost výuky řízené participačními metodami.
    2. Charakteristika klíčových znaků a postupů edukačních metod pro dospělé (akroamatické, heuristické, tréninkové, zážitkové, herní), metody sebevzdělávání, metody prověřování, metody kontroly, metody diagnostické, metody hodnocení; důraz na participaci účastníka a detailní postup profesního zvládnutí efektivní práce výběru, nácviku, přípravy, realizace i vyhodnocování jednotlivých metod v zážitkové výuce:
    2.1 ledolamka
    2.2 interaktivní výklad
    2.3 diskusní metody
    2.4 brainstorming
    2.5 brainwriting
    2.6 případová metoda
    2.7 KaBo metoda
    2.8 metoda balíku dodané pošty
    2.9 inscenační metoda
    2.10 DELFI metoda
    2.11 Uplatnění video-setu u participačních metod
Literatura
    povinná literatura
  • KALNICKÝ, J. Didaktický přínos edukačních metod s vyšší participací edukantů. Ostrava: Repronis, 2017. ISBN 978-80-7329-430-4. info
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
  • KALNICKÝ, J. Metodika participace v zážitkové výuce a herních činnostech. Studijní opora. Opava: FVP SLU, 2013. URL info
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno, 2003. ISBN 80-210-3123-9. info
  • MAŇÁK, J. - ŠVEC, V. Výukové metody. Brno, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
    doporučená literatura
  • HANUŠ, R. - CHYTILOVÁ, L. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2. info
  • JARVIS, P. (ed.). The Theory and Practice of Teaching. London, New York: Routledge Tailor & Francis Gro, 2006. ISBN 0-415-36525-2. info
  • SÝKORA, J. Zážitkové kurzy jako nástroj pedagoga volného času. Hradec Králové: Gaudeamus, 2006. ISBN 80-7041-380-8. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro tvořivé myšlení. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-876-7. info
  • SILBERMAN, M. - LAWSONOVÁ, K. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-124-X. info
Výukové metody
Rolové hry, metody z oblasti brainstormingu, skupinové aktivity, individuální aktivity, aktivity s důrazem na zážitkové aspekty
Metody hodnocení
tvorba vlastní aktivity, studenti plní průběžné úkoly
Informace učitele
Osobní konzultace, konzultace přes e-mail.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2022, zima 2023.