UPPVIK042 Social Education Working with Selected Groups

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
10/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Tatiana Matulayová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( K )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vývojové problémy dítěte ve stadiu prenatálním a v období prvního a druhého dětství
  • 2. Vybrané výchovné a sociální problémy ve stadiu školního dětství a dospívání
  • 3. Vybrané výchovné a sociální obtíže dětí a dospívajících v oblasti psychosexuálního vývoje
  • 4. Práce s rodinou, náhradní rodinná péče
  • 5. Práce s dětmi s podpůrnými opatřeními
  • 6. Práce s dětmi se speciálními vzdělávacími potřebami. Děti nadané
  • 7. Práce s dětmi se specifickými vývojovými poruchami učení a chování
  • 8. Práce s dětmi s autismem, poruchy se somatickými projevy
  • 9. Práce s dětmi s emočními poruchami, neurologická onemocnění
  • 10. Práce s týraným, zneužívaným a zanedbávaným dítětem
  • 11. Dětská agresivita, delikventní chování
  • 12. Rizikové chování dětí a dospívajících, tradiční a kybernetická šikana
Literature
    required literature
  • VAŠUTOVÁ, M. Sociálně výchovná práce s vybranými skupinami. Opava: FVP SU v Opavě, 2018. Distanční studijní opora. Dostupné z: https://elearning.fvp.slu.cz/enrol/index.php?id=218
  • BĚLÍK, Václav a kol. Slovník sociální patologie. Vydání 1. Praha: Grada, 2017. 120 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0599-1. https://www.bookport.cz/kniha/slovnik-socialni-patologie-3983/
  • BARKER, P. Základy dětské psychiatrie. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-955-9.
  • KNOTOVÁ, D. a kol. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ a J. KOLÁČKOVÁ (eds). Sociální práce v praxi. Specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0. info
  • HURYCHOVÁ, Eva a PTÁČKOVÁ, Blanka. Sociální práce ve školství. Vydání 1. Praha: Grada, 2022. 239 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-3313-0. https://www.bookport.cz/kniha/socialni-prace-ve-skolstvi-10965/
    recommended literature
  • VÁGNEROVÁ, M. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-8-262-0696-5.
  • ŠTECH, S., ZAPLETALOVÁ, J. Úvod do školní psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0368-1.
  • ŘÍČAN, P., KREJČOVÁ, D. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1049-5.
  • MICHALÍK, J. a kol. Podpůrná opatření ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, 2015. ISBN 978-80-87456-57-6.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro lidi se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7
  • DIVOKÁ, Jana. Jak podpořit dítě s problémovým chováním ve škole. V Praze: Pasparta, 2017. ISBN 978-80-88163-72-5.
  • BLAŽEK, Petr, Slavomil FISCHER a Jiří ŠKODA. Delikvence: analýza produktů činnosti delikventní subkultury jako diagnostický a resocializační nástroj. Praha: Grada, 2019. Psyché. ISBN 978-80-271-2013-0.
  • JANOŠOVÁ, Pavlína et al. Psychologie školní šikany. Vydání 1. Praha: Grada, 2016. 415 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-2992-3.
  • KALIBOVÁ, Petra a KALIBA, Martin. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. 91 s. ISBN 978-80-7435-507-3.
Assessment methods (in Czech)
1. Seminární práce: Podmínkou pro připuštění k závěrečnému písemnému testu je odevzdání seminární práce na dané téma v rozsahu min. 3600 znaků včetně mezer (tj. 3 normostrany) a s odkazy na odborné zdroje (pozn. dle citační normy ISO 690:2022).
2. Test: Závěrečný písemný test se skládá z 30 otázek hodnocených 30 body. K úspěšnému zvládnutí je potřeba dosáhnout alespoň 25 bodů.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 10 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2018, Winter 2019, Winter 2022, Winter 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2024, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UPPVIK042