UPPVMK001 Pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
10/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Rozvrh
Pá 25. 10. 8:05–9:40 C312, Pá 15. 11. 8:05–10:30 C205, 10:35–13:00 C205, Pá 22. 11. 11:25–13:00 C312
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K) && ROCNIK(1)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je zmapovat základní pedagogické disciplíny, terminologii a teorie. Zřetel je směrován i na postižení problematiky vztahu pedagogické teorie a praxe, rovněž i na vybrané filozofické aspekty výchovy. Základní linii studia tvoří klíčové znalosti v oblasti struktury a funkce pedagogiky jako vědy. Na konci tohoto kurzu bude student schopen definovat základní pedagogické pojmy, vysvětlit podstatu a strukturu pedagogiky jako vědního oboru, vymezit současné problémy pedagogiky a nastínit možné způsoby jejich řešení, zhodnotit význam přínosu probíraných témat pro pedagogickou teorii a praxi.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základních tématech obecné pedagogiky
- student zvládne s pochopením základní pedagogickou terminologii
Odborné dovednosti:
- student bude schopen/na aplikovat získané odborné vědomosti v prostředí školy a při práci s kategorií dětí a mládeže
Obecné způsobilosti:
- student dokáže samostatně pojmenovávat jednotlivé jevy z oblasti výchovy a konkrétně reagovat na ně
Osnova
  • 1. Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika.
  • 2. Struktura pedagogických věd. Pomocné pedagogické vědy.Reformní a alternativní školy 20.století a jejich porovnání s tradiční školou. Výchovné zásady/principy.
  • 3. Základní výchovně vzdělávací koncepce v průběhu historie.Přínos Jana Amose Komenského pro rozvoj české a světové pedagogiky.
  • 4. Vymezení základních pojmů: výchova a vzdělávání. Sebevýchova a převýchova. Funkce školy. Trendy v současné edukaci. Formální, neformální a informální vzdělávání.
  • 5. Výchova jako pedagogický proces. Průběh, fáze/etapy výchovného procesu. Školská edukace a gramotnost.
  • 6. Cíle výchovy, charakteristika funkce cílů výchovy. Osobnost a kompetence pedagogického pracovníka. Sociální a didaktická komunikace.
  • 7. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální).Zásady dobré rodičovské výchovy.
  • 8. Formy výchovy, prostředky a metody výchovy.
  • 9. Obsah výchovy. Složky výchovy – obecné vymezení.
  • 10. Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova.Výchova k humanismu, inluze a moderní trendy v současné škole.
  • 11. Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: enviromentální výchova. Přehled vybraných projevů rizikového chování u dětí základní a střední školy.
  • 12. Osobnost a kompetence vychovávaného jedince (dítěte, žáka, studenta). Vztah rodina a škola.
Literatura
    povinná literatura
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
    doporučená literatura
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-403-9.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.) Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • HÁBL, J., JANIŠ, K. ml. Přehled dějin pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-044-3.
  • JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7435-223-2.
  • KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
  • PRŮCHA, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. info
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3. info
  • PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4448-9.
    neurčeno
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-5326-3.
  • KALEJA, M. Multikulturní výchova ve vzdělávání pedagogů základních škol. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-446-7.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1.
  • KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 20114. ISBN 978-80-0643-9.
  • KAWECKA, N. S. Working in class. Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-14-7582-252-6.
  • JANIŠ, K. Základy pedagogiky. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Výukové metody
Přednáška s diskusí. Monologický výklad, přednáška.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je písemné vypracování určeného korespondenčního úkolu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/UPPVMK001