FVP:USPQP021 Special Education I - Informace o předmětu
USPQP021 Special Education I
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2024
- Rozsah
- 0/26/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- USPQP021/A: Čt 9:45–11:20 C303, K. Janků
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P) && ROCNIK(1) && !NOWANY( USPQP022 Besondere Bildung I )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností (program FVP, SPEP)
- Speciální pedagogika se zaměřením na vzdělávání (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí se základními výrazovými prostředky - aktuální anglickou terminologií ve vztahu ke speciální pedagogice, symptomatologií zdravotního postižení v anglickém jazyce. Získají základní přehled o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude kladen na práci s cizojazyčnými texty, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti budou uvedeni do problematiky systému školství v anglicky mluvících zemí, a především realizace péče o osoby se zdravotním postižením a jejich edukace.
- Výstupy z učení
- Odborné znalosti:
- student si rozšíří aktivní i pasivní slovní zásobu o anglickou terminologii s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- student získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- student získá základní přehled o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- student popíše anglicky speciální potřeby v oblasti fyzické, psychické a sociální
Odborné dovednosti:
- student objasní rozdíly realizace edukace a postavení osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí a v České republice
- student rozšíří své znalosti o možnostech životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi
- student zlepší své dovednosti v oblasti porozumění anglickému jazyku Obecné způsobilosti
- student si rozšíří povědomí o edukačních procesech v jiných zemích - Osnova
- 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí
- 2. Terminologie ve speciální pedagogice
- 3. Klasifikace speciální pedagogiky
- 4. Psychopedie, vymezení pojmu, terminologie
- 5. Poruchy autistického spektra, vymezení pojmu, terminologie
- 6. Somatopedie, vymezení pojmu, terminologie
- 7. Logopedie, vymezení pojmu, terminologie
- 8. Surdopedie, vymezení pojmu, terminologie
- 9. Oftalmopedie, vymezení pojmu, terminologie
- 10. Symptomatologie zdravotního postižení
- 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích
- 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích
- Literatura
- povinná literatura
- HEWARD, W. L., ALBER-MORGAN, S. H., KONRAD, M. Exceptional Children: An Introduction to Special Education. Boston: Pearson, 2018. ISBN 978-0-13-402711-1.
- KROUPOVÁ, K. a kol. Slovník speciálněpedagogické terminologie. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5264-8.
- PEER, L., REID, G. Special Educational Needs: A Guide for Inclusive Practice. London: SAGE, 2016. ISBN 978-1-4739-0454-5.
- PEIRANGELO, R., GIULIANI, G. A. The Educator‘s Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2007. ISBN 978-0-7879-7812-9.
- REYNOLDS, C. R., VANNEST, K. J., FLETCHER-JANZEN, E. Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Hoboken: Wiley & Sons, 2014. ISBN 978-0-470-94940-5
- doporučená literatura
- BOWEN, C. Children's Speech Sound Disorders. Hoboken: Wiley Blackwell: 2015. ISBN 978-1-118-63402-8.
- FRIEND, M., BURSUCK, W. D. Including Students with Special Needs: A Practical Guide for Classroom Teachers. Boston: Pearson, 2019. ISBN 978-0-13-475409-3.
- MCLEOD, S., BAKER, E. Children‘s Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention. Boston: Pearson, 2016. ISBN 978-0-132-75596-2.
- MURDOCH, B. E. Acquired Speech and Language Disorders: A Neuroanatomical and Functional Neurological Approach. Chichester: Wiley-Blackwell, 2010. ISBN 978-0-470-02567-3.
- RIMM, S. B., SIEGLE, D., DAVIS, G. A. Education of the Gifted and Talented, Boston: Pearson, 2017. ISBN 978-0-13-382710-1.
- neurčeno
- FREDERICKSON, N. Special Educational Needs, Inclusion and Diversity. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526290-8.
- HEHIR, T. New Directions in Special Education: Eliminating Ableism in Policy and Practice. Cambridge, MA: Harvard Education Press: 2005. ISBN 978-1-89179-262-5.
- LEWIS, A., NORWICH, B. Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion. Maidenhead: Open University Press, 2004. ISBN 978-0-335-21405-3.
- MACBLAIN, S., LONG, L. a DUNN, J. Dyslexia, Literacy and Inclusion: Child-centred Perspectives, London: SAGE, 2015. ISBN 978-1-44629-843-5.
- MATHIESON, K. Inclusion in the EYFS. Maidenhead: Open University Press, 2015. ISBN 978-0-33-526270-0.
- KNAPOVÁ, L. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Metody hodnocení
- Písemně zpracovaná analýza odborného článku v anglickém jazyce. Forma: prezentace nebo text. Aktivní příprava studenta na jednotlivé semináře.
- Navazující předměty
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy I.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQP021