SP25PK031 Seminář k závěrečným pracím

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2025

Předmět se v období zima 2025 nevypisuje.

Rozsah
6/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář poskytuje studentům informace a pokyny k vypracování bakalářské práce v teoretické a praktické části. Je založen zejména na samostatné práci studenta a průběžných konzultacích. Na začátku semestru se uskuteční úvodní setkání, kde jsou studenti hromadně seznámeni s formálními a obsahovými/ metodologickými principy zpracování závěrečné práce. V průběhu semestru probíhají individuální konzultace studenta s vedoucím bakalářské práce zaměřené na zpřesnění tématu, orientaci v informačních zdrojích, pořízení a prostudování výchozí bibliografie k tématům, návrh struktury práce, formulace cíle, ujasnění a výběr metod, zpracování teoretické části práce.
Výstupy z učení
Výstupy učení:  Odborné znalosti:  - student formuluje a zpřesňuje problém, který chce v bakalářské práci řešit  - student konstruuje obsahovou strukturu projektu závěrečné práce  - student ověřuje formulaci základních tezí a způsobu řešení vybraného tématu  - student zpracovává shromážděná data a vyhodnocuje a interpretuje zjištěné výsledky  - student diskutuje připravené závěry práce a vyvozuje doporučení pro praxi  Odborné dovednosti:  - student samostatně vyhledává, třídí a kriticky hodnotí teoretické a praktické informace relevantní pro systematické a komplexní řešení důsledků zdravotního problému v úrovni jednotlivce, skupiny, komunity  Obecné způsobilosti:  - student umí rozpoznat problém a objasnit jeho podstatu, popř. rozčlenit ho na části  - student umí vytvářet hypotézy a navrhovat postupné kroky, zvažovat využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy  - student uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívat i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice  - student kriticky interpretuje získané poznatky a zjištění a ověřuje je, nachází argumenty a důkazy pro své tvrzení, formuluje a obhajuje podložené závěry  - student je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží na problém z různých stran  - student zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků
Osnova
Obsah:  1. Zadání tématu práce s důrazem na jeho aktuálnost  Seznámení s požadavky k teoretickému studiu, základní literaturou  Formulace hlavního cíle práce, výzkumného problému, dílčích cílů a výzkumných otázek  Osnova obsahu teoretických východisek, upřesnění formulace výzkumného problému (příp. hypotézy) praktické části  Organizace výzkumu, volba metod a technik ke shromáždění výzkumných dat  Stanovení harmonogramu výzkumné části, volba opory výzkumu  2. Příprava ke shromažďování dat k ověřování výzkumných otázek, příp. hypotéz  Průběžné studium teoretických pramenů ke zpracování teoretické části  Aktualizace harmonogramu výzkumné části, finalizace opory výzkumu  Pilotní ověřování výzkumných nástrojů  Upřesnění metodologie výzkumu  Upřesnění obsahu teoretické části, formální úprava, citace
Literatura
    povinná literatura
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
  • GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
    doporučená literatura
  • ŠANDEROVÁ, J., MILTOVÁ, A. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách: několik zásad pro začátečníky. Praha: Slon, 2009. ISBN 978-80-86429-40-3.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R. Jak psát kvalitativně orientované výzkumné studie. Kvalita v kvalitativním výzkumu. Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 478-510. ISSN 1211-4669.
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
  • MAREŠ, J., VLČKOVÁ, K. K metodologickým standardům kvantitativních studií v pedagogice: Jak psát o výzkumných zjištěních? Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 4, s. 455-477. ISSN 1211-4669.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • KAJANOVÁ, A., DVOŘÁČKOVÁ, O., STRÁNSKÝ, P. Metodologie výzkumu v oblasti sociálních věd. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7394-639-5.
    neurčeno
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0981-2.
  • MERTENS, D. M. Research and evaluation in education and psychology: integrating diversity with quantitative, qualitative, and mixed methods. Los Angeles: SAGE, 2020. ISBN 978-1-5443-3376-2.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, Š., ŠVEC, V. ed. Slovník pedagogické metodologie. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-7315-102-2.
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
Metody hodnocení
Student zpracuje výzkumný projekt v teoretické rovině, včetně osnovy obsahu teoretické části. Vypracuje výzkumný projekt vybraného problému a aktuální stav řešení v odborných publikacích. Součástí je formulace cílů práce a návrh metodologie vlastního výzkumu, řídí se pokyny a strukturou výzkumného projektu dle vedoucího bakalářské práce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2025/SP25PK031