EVSNPVSL Veřejné služby

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2024
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Karin Gajdová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Karin Gajdová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( P )
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 23 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/23, pouze zareg.: 0/23
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je objasnit teorii služeb, podstatu veřejných služeb a jejich postavení v ekonomice státu. Seznámit studenty se sociálně ekonomickými aspekty veřejných služeb a poukázat na jejich význam v reprodukčním procesu, s důrazem na rozvoj lidského potenciálu. Vysvětlit význam veřejných služeb, jejich odvětvovou a organizační strukturu s akcentem na poskytování veřejných služeb a poukázat na přístup Evropské unie k veřejným službám.
Osnova
  • 1. Teoretické vymezení služeb
    2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
    3. Specifika sféry služeb
    4. Marketing služeb
    5. Kvalita služeb
    6. Nástroje manažerství kvality služeb
    7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
    8. Ekonomická podstata veřejných služeb
    9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
    10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
    11. Vzdělávání ve veřejné správě
    12. Veřejné služby a EU.
    13. Evropská komise a služby v obecném zájmu
    1. Teoretické vymezení služeb
    Obecné aspekty služeb, vymezení pojmu služba - vymezení služeb prostřednictvím konstitutivních znaků, statistické vymezení služeb, vymezení služeb v národohospodářském pojímání, vymezení služeb jako negativní definice zboží. Služby jako nemateriální statky.
    2. Sektor služeb a jeho postavení v ekonomice
    Faktory ovlivňující rozvoj služeb - chování spotřebitelů, demografické změny, nabídka spotřebních a investičních statků, sociální změny, ekonomické a právní změny. Vývoj trhu služeb. Postavení a funkce služeb v ekonomice.
    3. Specifika sféry služeb
    Specifické znaky vlastní služby - nemateriálnost, neskladovatelnost, neoddělitelnost, variabilita, komplexnost, neopakovatelnost, kolektivnost, nenahraditelnost. Specifické znaky procesů poskytování a spotřeby služeb. Specifické znaky trhu služeb.
    4. Marketing služeb
    Úvod do marketingu služeb, postavení a cíle organizace. Místo marketingové analýzy v systému marketingových aktivit. Zvláštnosti výzkumu a segmentace trhu v oblasti služeb. Marketingový mix a marketingové řízení v službách.
    5. Kvalita služeb
    Pojem kvality služeb, dimenze kvality služeb. Teoretické aspekty měření kvality služeb. Problémy v oblasti měření kvality služeb. Měření požadavků na kvalitu služeb. Měření kvality služeb orientováno na poptávku a na nabídku.
    6. Nástroje manažerství kvality služeb
    Zásady manažerství kvality. Techniky plánování kvality služeb. Techniky řízení kvality služeb. Techniky zkoumání kvality služeb. Techniky zabezpečování kvality služeb.
    7. Systém manažerství kvality v organizacích služeb
    Náklady a přínosy implementace systému manažerství kvality v organizacích služeb. Hospodárnost a náklady manažerství kvality. Zisk z manažerství kvality v organizacích služeb. Modelové propočty nákladově - výnosové analýzy. Perspektivy manažerství kvality v organizacích služeb.
    8. Ekonomická podstata veřejných služeb
    Charakteristika procesu tvorby služeb, jeho specifika, ekonomické aspekty, kategorie veřejných služeb. Podstata veřejného sektoru, obsah a rozsah veřejného sektoru, veřejný sektor a výkon funkcí státu, funkce veřejného sektoru při formování služeb, vybraná odvětví veřejného sektoru z aspektu poskytování veřejných služeb.
    9. Rozvoj veřejných služeb jako předpoklad sociálního rozvoje
    Postavení a význam veřejných služeb v historickém vývoji, služby materiální (věcné) povahy, osobní služby, tržní a netržní služby, služby intermediální, služby finální spotřeby, služby nemateriální povahy.
    10. Veřejné služby a rozvoj lidského potenciálu
    Podstata lidského potenciálu, kvalifikační, hodnotově orientační, socializační a tvořivý potenciál, odvětví rozvoje člověka (školství, zdravotnictví, kultura, sociální péče, tělesná kultura).
    11. Vzdělávání ve veřejné správě
    Komplexní pojetí systému vzdělávání ve veřejné správě, vzdělávání pracovníků ve státní a veřejné službě, vzdělávání volených členů zastupitelstev, profes
Literatura
    povinná literatura
  • Bílá kniha o službách v obecném zájmu. info
  • Zelená kniha o službách v obecném zájmu. info
  • DENHARDT, J. V., DENHARDT, R. B. The New Public Service: Serving, Not Steering. New York. ISBN 978-0-765-63117-6. 2011. info
  • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Služby. Bratislava: Epos. ISBN 80-8057-452-9. 2002. info
    doporučená literatura
  • MATEIDES, A., ĎAĎO, J. Manažérstvo kvality služieb. Banská Bystrica: EF UMB. ISBN 80-8055-888-4. 2004. info
  • BENČO, J., KAMOĎA, J., MEČIAR, I. Verejné služby. Prievidza: Alfa. ISBN 80-967609-9-8. 2004. info
  • MAJLINGOVÁ, Ľ. a kol. Verejné služby. Banská Bystrica: EF UMB. ISBN 80-8055-754-3. 2002. info
  • DAVIES, H. T. O., NUTLEY, S. M., SMITH, P. C. What Works?: Evidence-based Policy and Practice in Public Services. Bristol. ISBN 1-86134-191-1. 2000. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zkouška
Informace učitele
seminární práce, zkouška, 50 % účast na seminářích

Aktivity Náročnost [h]
Ostatní studijní zátěž 47
Přednáška 26
Seminář 13
Zkouška 30
Celkem 116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, zima 2021, zima 2022, zima 2023.