KOM505 Ústní a písemná interakce

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 19 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních společenských vazeb prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
Osnova
  • Struktura kurzu:
    1. Předmět zkoumání ústní a písemné interakce
    2. Osobnost a její projevy v ústní a písemné interakci
    3. Společenské role a jejich projevy v ústní a písemné interakci
    4. Bariéry v ústní a písemné interakci a způsoby jejich překonávání
    5. Konflikty, jejich projevy a možnosti řešení v ústní a písemné interakci
    6. Ústní a písemná interakce při získávání vlivu, autority a moci
    7. Vztahy ústní a písemné interakce a kultury
    8. Ústní a písemná interakce v procesech změn
    9. Komunikace jako monolog a dialog v různých společenských sférách
    10. Paraverbální a neverbální prostředky v monologu a dialogu
    11. Typy dialogů, žánry v institucionální a fatické komunikaci
    12. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v ústní interakci
    13. Spisovný a nespisovný kód v ústní a písemné interakci
    Obsah kurzu:
    1. Předmět zkoumání ústní a písemné interakce
    Interakční povaha komunikace. Předpoklady úspěšné interakce. Překážky úspěšné interakce. Komunikační stereotypy, rituály, situace, akty. Kontexty komunikace. Metody analýzy, interakce -SPEAKING.
    2. Osobnost a její projevy v ústní a písemné interakci
    Pojem osobnost a její místo v komunikaci. Potřeby, očekávání, hodnoty, postoje osobnosti a jejich vliv na komunikaci. Vliv temperamentu, charakteru osobnosti na komunikaci. Ego v komunikaci. Percepce a její deformace.
    3. Společenské role a jejich projevy v ústní a písemné interakci
    Pojem komunikační role. Splněná a nesplněná očekávání v komunikaci. Řečová matrice pro roli. Kódy jazyka a jejich využití v jednotlivých rolích. Konflikt rolí. Identita role. Generalizace role. Role v obchodně-podnikatelské praxi a jejich projevy v komunikaci.
    4. Bariéry v ústní a písemné interakci a způsoby jejich překonávání
    Bariéry jako překážky efektivní komunikace. Pojem komunikační bariéry. Typy komunikačních bariér. Komunikační strategie při překonávání komunikačních bariér.
    5. Konflikty, jejich projevy a možnosti řešení v ústní a písemné interakci
    Podstata interakčního konfliktu. Předcházení konfliktům v komunikaci. Fáze konfliktu. Pozitivní a negativní řešení konfliktů. Způsoby řešení konfliktu v komunikaci - konfrontace, kompromis, spolupráce, vyhýbání se, ústup. Typy konfliktů.
    6. Ústní a písemná interakce při získávání vlivu, autority a moci
    Pojem moci. Způsoby ovlivňování a získávání moci prostřednictvím jazyka. Verbální vyjádření populismu. Tlak mocenských struktur na komunikaci.
    7. Vztahy ústní a písemné interakce a kultury
    Jazyková kapacita kultury ver jazyková kultura. Pojem akulturace. Vztah hodnotového souboru kultury a konkrétních ztvárnění komunikačních aktů.
    8. Ústní a písemná interakce v procesech změn
    Proces změn v komunikaci. Podmínky pro úspěšnost změny v komunikaci. Etapy změny komunikačních návyků. Změny komunikace v organizaci.Vlivy na změny v komunikaci.
    9. Komunikace jako monolog a dialog v různých společenských sférách
    Předpoklady úspěšnosti monologického a dialogického projevu jako sociální interakce. Jazyková kvalita textu, kultura řeči a chování účastníků interakce.
    10. Paraverbální a neverbální prostředky v monologu a dialogu
    Intonace, pauzy a jejich funkce. Smích při kontaktu, oslovování, ironie aj. interakční významy. Využití prostředků neverbální komunikace.
    11. Typy dialogů, žánry v institucionální a fatické komunikaci
    Pojem institucionální komunikace. Stereotypizace v institucionální komunikaci.
    12. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v ústní interakci
    Pojem řečový akt. Kooperační princip, konverzační maximy a pri
Informace učitele
Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/KOM505