OPF:KOM505 Ústní a písemná interakce - Informace o předmětu
KOM505 Ústní a písemná interakce
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 1/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, N_HOSPOL)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Národohospodářství (program OPF, M_HOSPOL)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních společenských vazeb prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
- Osnova
- Struktura kurzu:
1. Předmět zkoumání ústní a písemné interakce
2. Osobnost a její projevy v ústní a písemné interakci
3. Společenské role a jejich projevy v ústní a písemné interakci
4. Bariéry v ústní a písemné interakci a způsoby jejich překonávání
5. Konflikty, jejich projevy a možnosti řešení v ústní a písemné interakci
6. Ústní a písemná interakce při získávání vlivu, autority a moci
7. Vztahy ústní a písemné interakce a kultury
8. Ústní a písemná interakce v procesech změn
9. Komunikace jako monolog a dialog v různých společenských sférách
10. Paraverbální a neverbální prostředky v monologu a dialogu
11. Typy dialogů, žánry v institucionální a fatické komunikaci
12. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v ústní interakci
13. Spisovný a nespisovný kód v ústní a písemné interakci
Obsah kurzu:
1. Předmět zkoumání ústní a písemné interakce
Interakční povaha komunikace. Předpoklady úspěšné interakce. Překážky úspěšné interakce. Komunikační stereotypy, rituály, situace, akty. Kontexty komunikace. Metody analýzy, interakce -SPEAKING.
2. Osobnost a její projevy v ústní a písemné interakci
Pojem osobnost a její místo v komunikaci. Potřeby, očekávání, hodnoty, postoje osobnosti a jejich vliv na komunikaci. Vliv temperamentu, charakteru osobnosti na komunikaci. Ego v komunikaci. Percepce a její deformace.
3. Společenské role a jejich projevy v ústní a písemné interakci
Pojem komunikační role. Splněná a nesplněná očekávání v komunikaci. Řečová matrice pro roli. Kódy jazyka a jejich využití v jednotlivých rolích. Konflikt rolí. Identita role. Generalizace role. Role v obchodně-podnikatelské praxi a jejich projevy v komunikaci.
4. Bariéry v ústní a písemné interakci a způsoby jejich překonávání
Bariéry jako překážky efektivní komunikace. Pojem komunikační bariéry. Typy komunikačních bariér. Komunikační strategie při překonávání komunikačních bariér.
5. Konflikty, jejich projevy a možnosti řešení v ústní a písemné interakci
Podstata interakčního konfliktu. Předcházení konfliktům v komunikaci. Fáze konfliktu. Pozitivní a negativní řešení konfliktů. Způsoby řešení konfliktu v komunikaci - konfrontace, kompromis, spolupráce, vyhýbání se, ústup. Typy konfliktů.
6. Ústní a písemná interakce při získávání vlivu, autority a moci
Pojem moci. Způsoby ovlivňování a získávání moci prostřednictvím jazyka. Verbální vyjádření populismu. Tlak mocenských struktur na komunikaci.
7. Vztahy ústní a písemné interakce a kultury
Jazyková kapacita kultury ver jazyková kultura. Pojem akulturace. Vztah hodnotového souboru kultury a konkrétních ztvárnění komunikačních aktů.
8. Ústní a písemná interakce v procesech změn
Proces změn v komunikaci. Podmínky pro úspěšnost změny v komunikaci. Etapy změny komunikačních návyků. Změny komunikace v organizaci.Vlivy na změny v komunikaci.
9. Komunikace jako monolog a dialog v různých společenských sférách
Předpoklady úspěšnosti monologického a dialogického projevu jako sociální interakce. Jazyková kvalita textu, kultura řeči a chování účastníků interakce.
10. Paraverbální a neverbální prostředky v monologu a dialogu
Intonace, pauzy a jejich funkce. Smích při kontaktu, oslovování, ironie aj. interakční významy. Využití prostředků neverbální komunikace.
11. Typy dialogů, žánry v institucionální a fatické komunikaci
Pojem institucionální komunikace. Stereotypizace v institucionální komunikaci.
12. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v ústní interakci
Pojem řečový akt. Kooperační princip, konverzační maximy a pri
- Struktura kurzu:
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/KOM505