OPF:MAR004 Economy of Trade - Course Information
MAR004 Economy of Trade
School of Business Administration in KarvinaSummer 2007
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Banking (programme OPF, N_HOSPOL)
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Economy of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- National Economy (programme OPF, M_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl kurzu: Kurz seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
2. Řešení technologie obchodního provozu
3. Systémy řízení maloobchodu a velkoobchodu, logistika a fyzická distribuce zboží
4. Skladování ve velkoobchodních skladech
5. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání.
6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě.
7. Teorie a praxe maloobchodního prodeje - zřízení prodejny
8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
9 Technika a psychologie prodeje.
10.Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.
Obsah kurzu:
1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu. Základní činitelé obchodní činnosti. Funkce obchodu, druhy obchodu. Stručný vývoj čs. obchodu, organizování prodejní činnosti ve firmě Baťa.
2. Řešení technologie obchodního provozu
Systémové pojetí obchodního provozu Zboží jako obchodní sortiment, jako technologické skupiny a zásoby zboží. Obchodní operace, mechanizační prostředky a obchodní zařízení. Plochy, dispoziční řešení maloobchodních jednotek a pohyb zboží v jednotkách. Formy prodeje, kritéria jejich volby. Základní ukazatele obchodního provozu.
3. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a fyzické distribuce
Význam a základní funkce maloobchodu. Životní cyklus maloobchodu, hypotéza maloobchodního okruhu, druhy maloobchodníků a maloobchodní vývojové trendy. Velkoobchod, jeho význam a funkce, hlavní druhy velkoobchodníků.Velkoobchodní vývojové trendy.Logistika v obchodním podnikání a fyzická distribuce zboží.
4. Skladování ve velkoobchodních skladech
Základní druhy skladů dle jejich funkce, stupně mechanizace a provedení. Volba skladu dle cílového trhu. Doprava, kritéria její volby a klasifikace.
5. Osídlení jako základní územní organizace obchodního podnikání
Soustava osídlení a její vymezení, principy vývoje a řešení sídelní soustavy. Vývoj české sídelní soustavy, hierarchie spádovosti a střediskovosti. Struktura osídlení, střediska oblastního, obvodního, místního významu, jejich funkce a vztah k charakteru obchodní vybavenosti. Koeficient proximity.
6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
Maloobchodní síť, základní pojmy a členění. Systemizace a specializace maloobchodních jednotek. Vývojové tendence v maloobchodní síti. Principy řešení maloobchodní sítě, akční rádius a dostupnost jednotek, nákupní spád a míra realizace výdajů obyvatelstva, rozmístění maloobchodních jednotek, prostorová a provozní koncentrace maloobchodní sítě, stupně obchodní vybavenost sídelních útvarů.
7. Teorie maloobchodního prodeje
Zřízení prodejny - podnikatelský záměr. Hygienické minimum pro podnikatele. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Projekt prodejny. Řešení exteriéru a interiéru prodejny - základní pravidla.
8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
Plánování a rozpočtování prodeje, základní struktura jednotlivých stránek rozpočtu. Odhad plánu obratu a jeho východiska. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Realizace prodejních cen v maloobchodě.
9. Technika a psychologie prodeje
Motivace zákazníků, typy zákazníků a jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Námitky zákazníka - argumentační agenda prodejce. Obchodní jednání, jeho průběh a pravidla. Psychologické aspekty rozmístění zboží po prodejní ploše.
10. Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.
Základní právní normy v obchodě. Právní úprava obchodních živností dle živnost
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2007, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/MAR004