OPF:MAR106S Logistika - Informace o předmětu
MAR106S Logistika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2007
- Rozsah
- 3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. František Němec, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. Ing. František Němec, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Manažerská informatika (program OPF, N_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Zvládnout základní pojmy a přístupy využívané v logistice. Pochopit význam logistiky jako filozofie podnikání. Porozumět základním metodám a logistickým přístupům. Položit důraz na vybrané metody a jejich aplikace při praktickém využití. Vysvětlit na praktických příkladech moderní způsoby a metody řešení logistických problémů v souvislostech navazujících na trh a marketingové pojetí řízení.
- Osnova
Struktura výkladu:
1. Vymezení obsahu předmětu Logistiky
2. Ekonomický význam logistiky
3. Marketingová logistika
4. Distribuční logistika
5. Podmínky ekonomického chování v globálním prostředí
6. Logistické přístupy ve výrobě
7. Optimalizace logistického řetězce
8. Informační zajištění logistických systémů
9. Logistika výrobních procesů
10. Metoda Just-in-time
11. Kanban systémy
12. Význam standardizace pro logistiku
13. Podpůrné techniky logistiky
14. Logistika jako filozofie podnikání
Obsah předmětu:
1. Vymezení obsahu předmětu Logistiky
Základní pojmy, logistika v dnešním pojetí, klasifikace logistických systémů, monologistika a duální logistika, multistrategická logistika, integrovaná logistika, kooperační logistika. Logistika třetí strany. Vztah logistiky a marketingu.
2. Ekonomický význam logistiky
Ekonomický význam logistiky, mezinárodní význam logistiky, společný trh EU a jeho vliv na logistiku, středoevropské země a společný trh z hlediska logistiky.
3. Marketingová logistika
Vymezení marketingové logistiky, marketingová logistika a marketingová strategie, efektivnost logistického systému, logistické náklady, dodávkový servis, marketingové nástroje v logistice.
4. Distribuční logistika
Distribuční kanály, distribuční kanály pro spotřební zboží a služby , distribuční kanály pro zboží a služby pro výrobní spotřebu, vícenásobné kanály, spojovací články distribučních kanálů, velkoobchod s úplnými službami, velkoobchod s omezenými službami, prodejní kanceláře, pobočky, zastoupení, vertikální systémy, korporativní systémy, kontraktační systémy, distribuční strategie, postupná distribuce, systém přímých dodávek, kombinované systémy, strategie odkladu konečných operací, strategie spojování zásilek, metody Just-in-time.
5. Podmínky ekonomického chování v globálním prostředí
Životní cyklus, časové relace, odvození strategické dimenze logistiky na základě hypotézy o životním cyklu výrobku, náklady času.
6. Logistické přístupy ve výrobě
Logistický řetězec. Aktivní a pasivní prvky logistického řetězce, členění logistických řetězců, proces vytváření hodnot v logistickém řetězci. Trh z logistického pohledu, logistika výroby, centralizované a decentralizované pojetí požadavků na logistické slaďování ve výrobě, výrobková orientace, procesní orientace, JIT, Kanban.
7. Optimalizace logistického řetězce
Základy teorie spolehlivosti, teorie hromadné obsluhy, modely hromadné obsluhy, teorie zásob, zásobovací modely, teorie obnovy,metody údržby, racionalizace spotřeby energie, řízení jakosti, manipulace s materiálem, standardizace výroby, autonomie, Poka-Yoka systémy, systémy 5S.
8. Informační zajištění logistických systémů
Informace a její význam z hlediska řízení, operace nad dokumenty. Evropský systém označování zboží, logistický přístup k informačnímu prostředí, vliv informačního systému na produkční funkci, informace jako součást zdrojů podniku, využití čárového kódu.
9. Logistika výrobních procesů
Vztahu logistiky a výroby, druhy ztrát ve výrobě, význam logistiky pro eliminaci ztrát ve výrobě, výhody JIT pro podniky, výhody JIT pro zaměstnance, procesy a operace a jejich definice.
10. Metoda Just-in-time
Klíčové mechanismy koncepce výroby just-in-time, sekvenční výroba, víceúrovňová výroba, taktovací čas.
11. Kanban systémy
Výrobní program Shish-Kebab, úrovňová výroba, taktovací čas, kanban, typy kanbanu, základní pravidla kanbanu.
12. Význam standardizace pro logistiku
Procesy zlepšování, procesy eliminace ztrát ve výrobě, procesní rozvr
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
V době řádného konání přednášky posluchači vypracují projekt nebo esej dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta, který odevzdají do konce zápočtového týdne. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění k závěrečnému kreditnímu testu je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Závěrečný kreditní test je hodnocen v rozmezí 0 - 60 bodů (51 - 60 bodů výborně, 41 - 50 bodů velmi dobře, 31 - 40 bodů dobře a 0 - 30 bodů nevyhověl).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2007/MAR106S