OPF:MAR108 Protection of Consumers' Inter - Course Information
MAR108 Protection of Consumers' Interests
School of Business Administration in KarvinaSummer 2007
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Lucja Matusiková, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- Ing. Lucja Matusiková, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Banking (programme OPF, N_HOSPOL)
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- National Economy (programme OPF, M_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je získat všeobecný přehled v otázkách ochrany zájmů spotřebitele. Důraz je kladen zejména na aspekty kvality zboží a služeb, odbornosti a hygieny prodeje. Studenti jsou seznamováni s činností ústřední správní úřadů, veřejné správy a samosprávy, především pak s jejich působením na úseku kontroly. Nedílnou součástí jsou informace o úrovni ochrany spotřebitele v zahraničí.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Historický vývoj ochrany spotřebitele
2. Koncepce spotřebitelské politiky ČR
3. Spotřebitelská politika EU
4. Ochrana zájmů spotřebitele v České republice
5. Reklamace, reklamační řízení a reklamační řád
6. Dozorové orgány
7. Ochranná známka a ostatní oznčenní na výrobcích
8. Legislativní úprava vynálezů, patentů a ochranného označení místa původu výrobku
9. Ochrana práva autorského
10. Občanská sdružení na ochranu spotřebitele
11.Hospodářská soutěž v zákonné úpravě
12. Spotřebitelské zájmy a jejich ochrana v zahraničí
Obsah kurzu:
1.Historický vývoj ochrany spotřebitele
Stěžijní právní normy obsahující základní prvky ochrany spotřebitele (městská práva, Všeobecný zákoník občanský, Živnostenský řád), vývoj spotřebitelského práva, směrnice OSN.
2. Koncepce spotřebitelské politiky ČR
Usnesení vlády ČR č. 1093. Obecné principy a cíle spotřebitelské politiky. Naplňování vzorců udržitelné spotřeby. Koordinace spotřebitelské politiky.Činnost a funkce spotřebitelského poradního výboru.
3. Spotřebitelská politika EU
Strategie spotřebitelské politiky. Maximální harmonizace. Zelená kniha o ochraně spotřebitelů. Značení geneticky modifikovaných potravin a jejich přísad. Generální ředitelství pro zdraí a ochranu spotřebitelů. Spotřebitelský výbor. Evropská skupina pro spotřebitelské právo.
4. Ochrana zájmů spotřebitele v České republice
Začátky ochrany spotřebitele u nás, její vývoj po roce 1989. Současná právní úprava dané problematiky (Obchodní zákoník, Zk. o živnostenském podnikání, Zk. o ochraně spotřebitele, Občanský zákoník, Zk. o odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku atd.)
5. Reklamace, reklamační řízení a reklamačmí řád
Základní charakteristika pojmů záruka, záruční doba, doba trvání záruční doby, minimální doba, doba použitelnosti. Průběh reklamačního řízení. Lhůty pro vyřízení reklamací. Struktura reklamačního řádu.
6. Dozorové orgány
Obecné vymezení činnosti DO. Základní charakteristiky České zemědělské a potravinářské inspekce, České obchodní inspekce, Orgánů ochrany veřejného zdraví, Orgánů veterinární správy, Úřadu pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví,Živnostenských úřadů, Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského.
7. Ochranná známka a ostatní označení na výrobcích
Definice duševního vlastnictví a jeho obsah. Práva z ochranné známky. Vyčerpání práv. Licence. Zánik práv. Kolektivní ochranná známka. Značka jakosti Czech Made. Ekologicky šetrný výrobek. Puncovní značka. Čárový kˇod. Logo. KÓdy E. Symbol "e". Zelený bod. Identifikační obalová značka. Zelená linka.
8. Legislativní úprava vynálezů, patentů a ochranného označení místa původu výrobku Definice. Práva a jejich vyčerpání. Licence. Zánik práv. Patentový zástupce. Porušování patentových práv a způsoby řešení tohoto problému.
9. Ochrana práva autorského
Předmět úpravy. Zveřejnění a vydání díla. Zákonná domněnka autorství. Vznik a obsah práva autorského. Trvání majetkových práv. Volná díla a jejich úprava. Bezúplatné zákonné licence.
10. Občanská sdružení na ochranu spotřebitele
Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Centrum ochrany spotřebitelů Třebíč, Občanské sdružení spotřebitelů TEST Praha, Poradní a ochranné centrum spotřebitele Hradec Králové, Středisko ochrany spotřebitele Nynburk, Spotřebitelský poradenský a informační servis Praha.
11. Hospodářská soutěž v zákonné úpravě
Nekalá soutěž. nedovolené omezování hospodářské soutěže. Porušování práv
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2007, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/MAR108