SV615S Pedagogika a didaktika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Bohumil Fiala, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Získat základní vědomosti z oblasti pedagogiky a didaktiky a pochopit jejich vzájemnou propojenost. Podporovat u studentů praktickou aplikaci osvojených pedagogických poznatků při vlastním vysokoškolském studiu.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Úvod do pedagogiky
    2. Úvod do výchovy
    3. Funkce výchovy
    4. Činitelé pedagogického procesu
    5. Pedagogické principy
    6. Formy školní výchovy
    7. Formy mimoškolní výchovy
    8. Formy rodinné výchovy
    9. Úvod do didaktiky
    10. Systém výuky
    11. Výchovně vzdělávací proces
    12. Cyklus výuky

    Obsah kurzu:
    1. Úvod do pedagogiky
    Pedagogika jako věda o pedagogických jevech. Operacionalizace pojmu výchova. Vztah pedagogiky k jiným vědeckým disciplinám. Zvláštnosti pedagogiky jako společenské vědy a struktura pedagogických disciplin. Aplikované pedagogické discipliny.

    2. Úvod do výchovy
    Vliv sociálního prostředí na vychovávaného jedince. Výchova intencionální a funkcionální. Výchova jako pedagogická kategorie. Charakteristické rysy výchovy. Výchovné cíle jako pedagogické kategorie - druhy výchovných cílů.
    3. Funkce výchovy
    Charakteristika základních funkcí výchovy. Příprava k sociálním rolím ve společnosti. Rozvoj základních kvalit osobnosti (vědomosti, dovednosti, návyky a schopnosti), postoje ke společnosti, zájmy a potřeby a chování jedince. Rozvoj osobnosti v kulturních oblastech a ve složkách výchovy.
    4. Činitelé pedagogického procesu
    Pedagog jako subjekt a objekt pedagogického procesu. Vychovávaný jedinec se svými předpoklady jako subjekt a objekt pedagogického procesu. Pedagogické prostředky uplatňované v pedagogickém procesu.
    5. Pedagogické principy
    Podstata pedagogických principů jako pedagogických zásad. Operacionalizace základních pedagogických principů (cílevědomost, soustavnost, aktivnost, názornost, uvědomělost, trvalost, přiměřenost, emocionálnost, jednota výchovného působení).
    6. Formy školní výchovy
    Výchova v rámci vyučování. Výchova se zřetelem k mimovyučovacím formám výchovné práce.
    7. Formy mimoškolní výchovy
    Mimoškolní výchova realizovaná ve společenských organizacích, kulturních zařízeních a v masmédiích. Předpoklady a prostředky forem sebevýchovy.
    8. Formy rodinné výchovy
    Rodinná výchova utvářená veřejným míněním a obsahem rodinného života. Možnosti spolupráce rodiny a školy.
    9. Úvod do didaktiky
    Didaktika jako pedagogická disciplina o vzdělávání, vyučování a učení. Operacionalizace základních didaktických pojmů (vzdělávání, vyučování, zákonitosti didaktického procesu, didaktické zásady a didaktická pravidla).
    10. Systém výuky
    Struktura učebních cílů a obsahu výuky. Informativní, heuristický, produkční a regulativní typ výuky a jejich procesuální fáze. Didaktický, logický, procesuální a organizační aspekt metod výuky. Organizační formy výuky při uplatňování didaktických prostředků se zřetelem na výsledky výuky. Antropogenní činitelé výuky v prostředí výuky.
    11. Výchovně vzdělávací proces
    Základní prvky výchovně vzdělávacího procesu. Výchovně vzdělávací proces jako pedagogická interakce a pedagogická komunikace. Metodické začlenění didaktických prostředků do výchovně vzdělávacího procesu. Efektivita výchovně vzdělávacího procesu jako multimediálního systému.
    12. Cyklus výuky
    Perspektivní a aktuální přípravná část výuky - plánování, základní koncepce výchovy a vzdělávání - výukové projekty, organizační opatření škol. Realizační část výuky - řízení výuky, výchovná a rozvíjející výuka. Diagnostická část výuky - hospitace, rozbor dokumentů druhy zpětné vazby.

    V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou elektronická média využívána.
Informace učitele
Zkouška bude mít písemnou formu.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1991, léto 1992, léto 1993, léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, zima 2007, léto 2008.