OPF:MAR111 Marketing of Financial Service - Course Information
MAR111 Marketing of Financial Services
School of Business Administration in KarvinaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Hlavní funkcí marketingu finančních služeb je pomoc při rozhodování o prodeji těchto služeb. K tomu je nutno seznámit se především s úlohou, jaký marketing v této oblasti zastává, především k rostoucí konkurenci a specifickými vlastnostmi finančních služeb. Kurz nabízí podrobnější pohled na problematiku segmentace těchto služeb, možnosti jejich umístění na trhu. Upřesňuje specifika marketingového výzkumu finančních služeb. Seznamuje studenty s využitím nástrojů marketingového mixu. Zvláštní pozornost je věnována řízení prodejní síly, umístění poboček a distribuci finančních služeb, řízení poboček. Studenti budou vedeni k tomu, aby na základě těchto znalostí dokázali navrhnout marketingovou strategii finanční instituce, sestavit marketingový plán a provádět jeho kontrolu a upřesnění.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Úloha marketingu ve finančních službách
2. Chování zákazníků a segmentace trhu
3. Marketingový výzkum
4. Vývoj produktu
5. Marketing úvěrových karet
6. Cenová tvorba
7. Reklama a komunikace
8. Řízení prodejní síly
9. Umístění poboček a distribuce
10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
12. Marketingová strategie finančních služeb
Obsah kurzu:
1. Úloha marketingu ve finančních službách
Hlavní charakteristiky finančních služeb, oblasti finančních služeb a jejich funkce, faktory ovlivňující trh finančních služeb v současné době. Prvky marketingového mixu finančních služeb - 7 P.
2. Chování zákazníků a segmentace trhu
Chování a přístupy zákazníků, typy segmentace, segmentace pro pojišťovací služby, segmentace retailového bankovnictví a bankovnictví zaměřeného na společnosti.
3. Marketingový výzkum
Marketingový výzkum, metody a hodnocení výzkumných programů.
4. Vývoj produktu
Finanční produkty, specifika vývoje produktu finančních služeb, teorie životního cyklu a její aplikace pro finanční služby, strategie vývoje produktu, zavádění nových technologií pro finanční produkty.
5. Marketing úvěrových karet
Hlavní typy kreditních karet, vývoj v USA, Japonsku a EU, výhody a nevýhody systému kreditních karet, segmentace trhu kreditních karet, marketingová strategie kreditních karet.
6. Cenová tvorba
Cenová tvorba v bankovnictví, metody cenové tvorby, cenová tvorba investičních společností, cena v pojišťovnictví.
7. Reklama a komunikace
Úloha reklamy, nástroje, podpora prodeje, osobní prodej, publicita, přínosy.
8. Řízení prodejní síly
Způsoby distribuce finančních služeb, materiální prostředí a umístění poboček, distribuční kanály v pojišťovnictví.
9. Umístění poboček a distribuce
Nástroje distribuce finančních služeb. Distribuční kanály bank a stavebních spořitelen. Úkoly poboček.
10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
Vytváření image pobočky, správa pobočky, funkce a úloha ředitelů poboček.
11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
Plánování, řízení a kontrola společnosti a organizování marketingových činností, řízení marketingových programů, kontrola.
12. Marketingová strategie finančních služeb
Vytváření marketingové strategie, druhy strategií pro finanční služby, výběr strategie.
V rámci výuky kurzu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- Československý profit. Praha: Economia, 2000. info
- Ekonom. Praha: Economia, 2000. info
- Finance a úvěr. Praha: UK, ČNB, MFČR, 2000. info
- Moderní řízení. Praha: Economia, 2000. info
- MEIDAN, A. Marketing Financial Services. London: Macmilllan Press Ltd.,, 1996. ISBN 0-333-54848-5. info
- JANEČKOVÁ, L. Marketing služeb. Karviná :OPF SU, 1996. ISBN 80-85879-34-4. info
- PAYNE, A. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-276-X. info
- recommended literature
- LOVELOCK, C. Marketing of Services. Prentice Hall International, 1995. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2008, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2008/MAR111