OPF:EK005S Economic Theories - Course Information
EK005S Economic Theories
School of Business Administration in KarvinaSummer 2009
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Pavel Nezval, Ph.D. (lecturer)
doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D.
Departament of Economics and Public Administration – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, N_EKOMAN)
- European Integration (programme OPF, N_HOSPOL)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, N_HOSPOL)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, N_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, N_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu ekonomických teorií vychází ze soudobého pojetí mikroekonomie a makroekonomie, a proto je při výkladu položen důraz zejména na objasnění následujících souvislostí: 1. Nastínit vývoj předmětu ekonomie a jeho mezníky. Ilustrovat vztah předmětu zkoumání a dobového kontextu společenského a hospodářského. Ukázat, že hospodářský vývoj představuje impuls pro identifikaci problémů a formulování otázek. na které reaguje teoretická analýza. 2. Vysvětlit vývoj teorie ekonomie jako reakce na měnící se podmínky a stav vývoje samotné ekonomické teorie. Ilustrovat snahu o překonání dosavadních pojetí jako faktor stimulující rozvoj teorie ekonomie i faktor ovlivňující způsob interpretace nových poznatků. 3. Vysvětlit opodstatněnost (nezbytnost) alternativních přístupů k hospodářským jevům a z toho plynoucí spory o metodu ekonomie a její předmět. Zvládnutím uvedených aspektů by měl být naplněn hlavní cíl: Komplexnější vnímání teorie mikroekonomie a makroekonomie s přesnějším chápání souvislostí současného stavu ekonomie, předmětu zkoumání a metod její analýzy, jako předpoklad překonání jednostrannosti a zjednodušení učebnicového výkladu hlavního proudu. Ujasnění předností i omezení jednotlivých přístupů a pojetí. Předmět by měl pěstovat předpoklady rozvoje samostatného kritického myšlení opírající se o komparaci jednotlivých přístupů.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
2. Příčiny kritiky klasické školy a její hlavní proudy
3. Marginalismus a neoklasická ekonomie
4. Souvislosti vzniku a důsledky rozvoje teorií nedokonalé konkurence
5. Ekonomická teorie J. M. Keynese
6. Vývoj keynesiánské ekonomie ve druhé polovině XX. století
7. Liberalismus v ekonomické teorii XX. století
8. Monetarismus a vytváření předpokladů rozvoje konzervativního směru
9. Nová klasická makroekonomie
10. Sociálně ekonomický směr ve XX. století
11. Teorie růstu a vývoje. Teorie veřejné volby
12. České ekonomické myšlení
Obsah předmětu:
1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
Souvislosti vzniku a charakteristika učení klasické školy. Ekonomie A. Smitha. Hodnotová teorie klasické školy a její vývoj. Místo D. Ricarda a J. B. Saye ve vývoji klasické školy. Problémy v teorii rozdělování. Teorie J. St. Milla.
2. Příčiny kritiky klasické školy a její hlavní proudy
Příčiny diferenciace ekonomie ve druhé třetině XIX. století. Kritika metody klasické školy v učení historické školy. Sociální dimenze kritiky a její zaměření. Marxova politická ekonomie a její cíle.
3. Marginalismus a neoklasická ekonomie
Marginalismus v učení Rakouské školy. Charakteristika neoklasické ekonomie. Změna v pojetí předmětu a metodologii. Analýza nabídky a poptávky, teorie dílčí rovnováhy. Základy moderní mikroekonomie. Teorie mezní produktivity a její důsledky pro teorii rozdělování. Všeobecná rovnováhy v neoklasické ekonomii.
4. Souvislosti vzniku a důsledky rozvoje teorií nedokonalé konkurence
Problém konkurence v neoklasické ekonomii. Krize předpokladů a hledání východisek. Teorie nedokonalé a monopolistické konkurence. Individuální rovnováha firmy na nedokonale konkurenčních trzích. Zobecnění vlastností rovnováhy na odvětví, ekonomiku a efektivnost trhů.
5. Ekonomická teorie J. M. Keynese
Východiska Keynesovy teorie. Formování makroekonomie a její souvislosti. Kauzální souvislosti mezi veličinami. Analýza příčin nezaměstnanosti a omezené výkonnosti. Vztah fiskálních a monetárních nástrojů, důsledky pro doporučení hospodářské politice. Teorie preference likvidity.
6. Vývoj keynesiánské ekonomie ve druhé polovině XX. století
Americké neokeynesiánství a jeho zvláštnosti. Souvislosti a důsledky užití modelu ISLM. Neokeynesiánská doporučení hospodářské politice a příčiny jejich selhání. Anglická cambridgeská ekonomie jako východisko postkeynesiánské teorie. Nerovnovážné keynesiánství. Charakteristika soudobého postkeynesiánství.
7. Liberalismus v ekonomické teorii XX. století
Liberalismus v učení klasické školy politické ekonomie a v neoklasicismu. Příčina selhání liberalismu. Základní souvislosti renesance liberalismu ve 20. letech. Německý neoliberalismus a jeho vklad pro soudobou ekonomii. Liberalismus v učení F. A. Hayeka. Vztah liberalismu 19. a 20. století.
8. Monetarismus a vytváření předpokladů rozvoje konzervativního směru
Teoretické zdroje monetarismu. Rozvoj monetarismu jako alternativy ke keynesiánské doktríně. Vnitřní stabilita ekonomiky a její zdroje. Peněžní teorie a její aplikace na reálný sektor. Význam monetarismu pro rozvoj konzervativního směru. Vliv monetarismu na soudobou ekonomii.
9. Nová klasická makroekonomie
Očekávání v ekonomické teorii. Hypotéza racionálních očekávání a její důsledky pro pojetí ekonomie. Vnitřní stabilita a neúčinnost hospodářské politiky. Východiska přístupu, kvalita předpokladů a doporučení.
10. Sociálně ekonomický směr ve XX. století
Charakteristika institucionalismu a základních souvislos
- 1. Klasická škola politické ekonomie - vznik ekonomie jak vědy
- Literature
- required literature
- SOJKA, M. A KOL. Dějiny ekonomických teorií. Praha, 2000. ISBN 80-7184-991-X. info
- HOLMAN, R. A KOL. Dějiny ekonomického myšlení. Praha, 1999. ISBN 80-7179-238-1. info
- recommended literature
- FUCHS, K., LISÝ, J. Dějiny ekonomických teorií pro právníky. Brno, 2002. ISBN 80-210-2790-8. info
- FELDER, B., HOMBURG, S. Makroekonomika a nová makroekonomika. Bratislava, 1996. ISBN 80-85323-87-7. info
- BUCHHOLZ, T.G. Živé myšlenky mrtvých ekonomů. Praha, 1993. ISBN 80-85605-50-3. info
- ROLL, E. A. History of Economic Thought. London, 1992. ISBN 0-571-16553-2. info
- JAMES, E. Dějiny ekonomického myšlení 20. století. Praha, 1968. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2009/EK005S