OPF:KCJKPKD Komunikační dovednosti - Informace o předmětu
KCJKPKD Komunikační dovednosti
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Magdaléna Bystroňová (přednášející)
Mgr. Veronika Vydrová (přednášející)
Magdaléna Bystroňová (cvičící)
Mgr. Veronika Vydrová (cvičící) - Garance
- Magdaléna Bystroňová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Manažerská informatika (program OPF, N_SYSINF)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit posluchače se zásadami efektivní komunikace. Pomocí tréninku rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci tak zlepšit jejich komunikační profil.
- Osnova
- 1. Úvod do komunikace
Teorie komunikace. Vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces a komunikační model. Prvky komunikace. Funkce komunikace. Druhy komunikace.
2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Efektivní naslouchání. Expresivní dovednosti - dotazování, popisování přijímání závěrů. Metoda pozorujícího účastníka.
3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy.
4. Komunikační strategie
Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů, problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace.
5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
Komunikační šum. Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační hry. Zpětná vazba a její funkce.
6. Prezentace jako komunikační dovednost
Tvorba prezentace, hodnotící kritéria, potřeba kvalitní prezentace. Prezentační technika. Vizualizace prezentace.
7. Verbální a neverbální komunikace
Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky.
8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). Prostředky dramatizace mluveného projevu.
9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
Charakteristika profesní komunikace. Principy efektivní pracovní komunikace. Jak psát životopis. Další typy pracovní komunikace (obchodní korespondence, pracovní pohovory, porady apod.).
10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
Základní strategie, taktiky a triky. Osobnost vyjednavače. Interkulturní vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu dle autotestů.
11. Komunikace ve skupině
Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání.
12. Komunikace pomocí prostředníka
Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika.
13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Přesvědčování a (versus) manipulace, etika přesvědčování. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza.
- 1. Úvod do komunikace
- Literatura
- povinná literatura
- HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
- SOBČÍKOVÁ, J. Vyjednávání. Karviná: OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-297-1. info
- MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
- McLAGANOVÁ, P., KREMBS, P. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-75-1. info
- HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
- doporučená literatura
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
- ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
- JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6. info
- BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
- DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
- LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
- HONEY, P. Tváří v tvář. (Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
- KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-92-5. info
- EALES-WHITE, R. The Power of Persuasion. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0-7494-0682-8. info
- Informace učitele
- seminární práce, zápočet, 60% aktivní účast na seminářích
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2009/KCJKPKD