OPF:MAR008 Price Strategy and Tactics - Course Information
MAR008 Price Strategy and Tactics
School of Business Administration in KarvinaSummer 2009
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Ing. Marta Wilczková (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit posluchače s řízením cenové strategie se zaměřením na reálnou praxi v podobě cenové tvorby. Koncepce strategie vychází z marketingu, obecné ekonomie, financí a účetnictví a je zasazena do rámce strategického managementu. Zdůrazňuje vztah cenové strategie k celkové strategii organizace. Kurz objasňuje plánování a řízení tvorby cen v podmínkách nejistoty, uvádí metody analýzy faktorů, ovlivňujících ceny, jednotlivé tvorby cen, seznamuje s cenovou tvorbou v podmínkách mezinárodního obchodu.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
2. Strategie a plánování cenové tvorby
3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad
4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty
5. Proces prognózování cen
6. Cenová tvorba v organizacích služeb
7. Ceny na mezinárodních trzích
8. Ekonomie a cenová tvorba
9. Realizace cenové strategie, zákon o cenách
Obsah kurzu:
1. Úvod do problematiky cenové tvorby, vztah k obecné ekonomii a marketingu
Východiska cenové tvorby, vztah k ostatním ekonomickým disciplínám.
2. Strategie a plánování cenové tvorby
Strategický řídící proces, cenová strategie, hodnota produktu zákazníka, výhoda pro zákazníka, cenová diferenciace, taktika cenové tvorby.
3. Stanovení ceny pro nové výrobky a služby, cenová tvorba produkčních řad
Stanovení cen nových výrobků a služeb, systémový přístup, zkoumání cenových faktorů, křížová elasticita poptávky, substituty, komplementy, determinace ceny, nákladů, druhy diskontu.
4. Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty
Změny cen a cenová tvorba v podmínkách nejistoty, determinant poptávky. Oceňování cenové elasticity, rozhodovací strom, projekce zisků.
5. Proces prognózování cen
Prognózování cenové proměnné, postup prognózování (ekonomické modely, tržní prognózy, technologické prognózy), výběr prognózovacích metod, (subjektivní - objektivní metody).
6. Cenová tvorba v organizacích služeb
Cenová tvorba v oblasti služeb, rozdíly oproti cenotvorbě zboží.
7. Ceny na mezinárodních trzích
Ceny v mezinárodním obchodě, protidumpingové regulace, devalvace či revalvace a její účinky, dopravní náklady, multinacionální tvorba cen.
8. Ekonomie a cenová tvorba
Ekonomie ceny a nákladové funkce, krátkodobá funkce, průměrné náklady v krátkodobém horizontu, marginální náklady, dlouhodobě průměrné a marginální náklady.
9. Realizace cenové strategie, zákon o cenách
Problémy plánování cen, nekonzistence mezi teorií zisku a maximalizace, ceny a podpora prodeje, ceny a marketingové kanály, realizace cenové strategie, zákon o cenách.
V rámci výuky kurzu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- JANEČKOVÁ, L. MECHÚR, R. Cenová strategie a taktika. Karviná: OPF SU, 1997. ISBN 80-85879-65-4. info
- NĚMEC, V. Ekonomika výrobních živností a malých podniků. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85865-57-2. info
- recommended literature
- STEPHEN L. MONTGOMERY. Profitable Pricing Strategies. MC Graw. Hill Book Comps, 1998. info
- SAMUELSON A.P., NORDHAUS W.D. Ekonomie. Praha: Svoboda, 1991. ISBN 80-205-0192-4. info
- STEPHEN L. MONTGOMERY. Profitable Pricing Strategies. MC Graw. Hill Book Comps, 1988. info
- HIRSHLEIFER, J. Price Teory and Aplications. Prentice Hall, 1984. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2009/MAR008