OPF:MAR111S Marketing finančních služeb - Informace o předmětu
MAR111S Marketing finančních služeb
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2009
- Rozsah
- 2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Kateřina Matušínská, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Ing. Emanuel Šustek, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Cíle předmětu
- Cíl předmětu: Seznámit studenty se specifickými problémy marketingu služeb finančního sektoru. Hlavní funkcí marketingu finančních služeb je pomoc při rozhodování o prodeji těchto služeb. K tomu je nutno seznámit se především s úlohou, jaký marketing v této oblasti zastává, především k rostoucí konkurenci a specifickými vlastnostmi finančních služeb. Předmět nabízí podrobnější pohled na problematiku segmentace těchto služeb, možnosti jejich umístění na trhu. Upřesňuje specifika marketingového výzkumu finančních služeb. Seznamuje studenty s využitím nástrojů marketingového mixu. Zvláštní pozornost je věnována řízení prodejní síly, umístění poboček a distribuci finančních služeb, řízení poboček. Studenti budou vedeni k tomu, aby na základě těchto znalostí dokázali navrhnout marketingovou strategii finanční instituce, sestavit marketingový plán a provádět jeho kontrolu a upřesnění.
- Osnova
- Struktura výkladu
1. Úloha marketingu ve finančních službách
2. Chování zákazníků a segmentace trhu
3. Marketingový výzkum
4. Vývoj produktu
5. Marketing úvěrových karet
6. Cenová tvorba
7. Reklama a komunikace
8. Řízení prodejní síly
9. Umístění poboček a distribuce
10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
12. Marketingová strategie finančních služeb
Obsah předmětu:
1. Úloha marketingu ve finančních službách
Hlavní charakteristiky finančních služeb, oblasti finančních služeb a jejich funkce, faktory ovlivňující trh finančních služeb v současné době. Prvky marketingového mixu finančních služeb - 7 P.
2. Chování zákazníků a segmentace trhu
Chování a přístupy zákazníků, typy segmentace, segmentace pro pojišťovací služby, segmentace retailového bankovnictví a bankovnictví zaměřeného na společnosti.
3. Marketingový výzkum
Marketingový výzkum, metody a hodnocení výzkumných programů.
4. Vývoj produktu
Finanční produkty, specifika vývoje produktu finančních služeb, teorie životního cyklu a její aplikace pro finanční služby, strategie vývoje produktu, zavádění nových technologií pro finanční produkty.
5. Marketing úvěrových karet
Hlavní typy kreditních karet, vývoj v USA, Japonsku a EU, výhody a nevýhody systému kreditních karet, segmentace trhu kreditních karet, marketingová strategie kreditních karet.
6. Cenová tvorba
Cenová tvorba v bankovnictví, metody cenové tvorby, cenová tvorba investičních společností, cena v pojišťovnictví.
7. Reklama a komunikace
Úloha reklamy, nástroje, podpora prodeje, osobní prodej, publicita, přínosy.
8. Řízení prodejní síly
Způsoby distribuce finančních služeb, materiální prostředí a umístění poboček, distribuční kanály v pojišťovnictví.
9. Umístění poboček a distribuce
Nástroje distribuce finančních služeb. Distribuční kanály bank a stavebních spořitelen. Úkoly poboček.
10. Řízení pobočky a její materiální prostředí
Vytváření image pobočky, správa pobočky, funkce a úloha ředitelů poboček.
11. Marketingové plánování, řízení a kontrola
Plánování, řízení a kontrola společnosti a organizování marketingových činností, řízení marketingových programů, kontrola.
12. Marketingová strategie finančních služeb
Vytváření marketingové strategie, druhy strategií pro finanční služby, výběr strategie.
Využití elektronických médií:
V rámci výuky předmětu ani k jeho prezentaci nejsou elektronická média využívána.
- Struktura výkladu
- Literatura
- povinná literatura
- MEDVEĎ, J. Finančný a bankovný marketing. Bratislava: Sprint, 2003. ISBN 80-89085-25-3. info
- JANEČKOVÁ, L. Marketing finančních služeb. Karviná: SU OPF, 2003. ISBN 80-7248-197-5. info
- JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 2001. ISBN 80-7169-995-0. info
- doporučená literatura
- PAYNE, A. Marketing služeb. Praha: Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-276-X. info
- Informace učitele
- Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2009/MAR111S