OPF:MARE012S Territorial Economy - Course Information
MARE012S Territorial Economy
School of Business Administration in KarvinaSummer 2009
- Extent and Intensity
- 0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN)
- Course objectives (in Czech)
- Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem předmětu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Předmět je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy, ale i pracovníky v soukromém sektoru k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit.
- Syllabus (in Czech)
- Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem předmětu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Předmět je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy, ale i pracovníky v soukromém sektoru k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit.
1.Úvod do prostorové ekonomiky
2.Prostorová dimenze ekonomických aktivit
3.Česká sídelní soustava
4.Prostorového plánování a jeho širší souvislosti
5.Technická infrastruktura
6.Průmyslová výroba
7.Odvětvová a územní struktura průmyslu
8.Obchod a maloobchodní síť
9.Územní strategie maloobchodu
10.Příklady úlohy orgánů státní správy a samosprávy v rozvoji území
- Prostorová ekonomika zkoumá ekonomické aktivity v prostoru, zkoumá, jak vzniká prostorové uspořádání hospodářství, jak toto uspořádání ovlivňuje aktivitu ekonomických subjektů a jak tyto subjekty zpětně působí na prostorové uspořádání ekonomiky. Cílem předmětu je při respektování současné právní úpravy a všech podmínek svobodného podnikání pochopit základní souvislosti vyváženosti a proporcionality ekonomických aktivit. K tomu by měla nápomoci základní znalost územních aspektů podnikání přes lokalizační teorie ekonomických subjektů hlavních sfér podnikání, až po úlohu státu v rozvoji ekonomických aktivit na jedné straně a lokalizační rozhodování podniků na straně druhé. Předmět je určen především pro pracovníky státní správy a místní samosprávy, ale i pracovníky v soukromém sektoru k orientaci v problematice optimalizace ekonomických aktivit.
- Literature
- required literature
- STARZYCZNÁ,H. a KOL. Exogenní a endogenní faktory regionálního rozvoje-zhodnocení empirických zkušenosti a teoretických přístupů k pólům rozvoje. Karviná:OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-337-4. info
- DVOŘÁČEK,J. Konkurenční schopnost průmyslu. Praha:VŠE, 2001. ISBN 80-245-0249-6. info
- HLAVÁČ, J., REKTOŘÍK, J., SKŘÍDLOVSKÁ, E. Ekonomika a řízení technické infrastruktury. Brno:ekonomicko-správní fakulta MU, 1996. ISBN 80-210-1483-0. info
- CIMLER, P. Územní strategie obchodních firem. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-950-1. info
- MATOUŠKOVÁ, Z. A KOL. Úvod do prostorové ekonomiky. Praha:VŠE, 1992. ISBN 80-7079-50-61. info
- recommended literature
- HASÍK, O. Územní plánování. Ostrava: VŠB-TU, 2003. ISBN 80-248-0282-1. info
- JANEČKOVÁ,L., STARZYCZNÁ,H. a KOL. Vytvoření marketingové strategie měst a obcí a její ověření v podmínkách MÚ Karviná. Karviná:OPF SU, 2002. ISBN 80-7248-176-2. info
- LACKO, R. Náčrt vývinu priestorvej ekonomiky. Bratislava, 1996. info
- KOVAŘÍK, M., TOUŠOVÁ, H. Podnikatelské prostředí ve městě a obci. Praha: Consus, 1991. ISBN 80-901004-2-2. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 1 HOD/SEM.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2009/MARE012S