MARK107 Řízení jakosti

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2009
Rozsah
Přednáška 10 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Dr. Ing. Marie Gabryšová (přednášející)
Garance
Dr. Ing. Marie Gabryšová
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Důležitost sledování a řízení jakosti výrobků je zvýrazněna konkrétním výpočtem ztrát, které vznikají nespokojeností zákazníka a zhoršením dobrého jména firmy. Studenti jsou tak výrazně motivováni pro důsledné sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
Osnova
  • Kurz vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Poznatky jsou rozšířeny o moderní principy zabezpečování jakosti ve vyspělých státech světa (Japonska, USA, Západní Evropy), aby studenti získali všeobecnou orientaci o problematice jakosti. Důležitost sledování a řízení jakosti výrobků je zvýrazněna konkrétním výpočtem ztrát, které vznikají nespokojeností zákazníka a zhoršením dobrého jména firmy. Studenti jsou tak výrazně motivováni pro důsledné sledování a řízení jakosti a tím je vytvářen základ pro zkvalitnění jakosti výrobků, služeb a vztahů v celospolečenském rozměru.
    1. Pojem a vývoj teorie jakosti.
    2. Moderní pojetí jakosti.
    3. Státní politika jakosti v ČR.
    4. Jakost zboží, služeb a procesů. Vývoj požadavků na jakost, normy ISO 9000, ISO 14000, ISO 19000.
    5. Systém akreditace, zkušebnictví a certifikace.
    6. Technika a nástroje používané při zabezpečování jakosti.
    7. Náklady na jakost.
    8. Etické základy jakosti.
Literatura
    povinná literatura
  • MIZUNO, S. Řízení jakosti. Praha: Victoria Publishing, 1994. ISBN 80-85605-38-4. info
    doporučená literatura
  • PLAŠKOVÁ, A. Metody a techniky analýzy a zlepšování kvality. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-119-5. info
  • ISHIKAVA,K. Co je celopodnikové řízení jakosti? ČSJ, Praha, 1994. ISBN 80-02-00974-6. info
  • HARTIG, J. Jak začít s jakostí. Praha: ČSJ, 1994. ISBN 80-02-01005-1. info
  • NENADÁL, J. Ekonomika jakosti v praxi. Žilina: MASM, 1993. info
  • MACUROVÁ, P. a kol. Řízení jakosti. Ostrava: VŠB, 1992. ISBN 80-7078-135-1. info
Informace učitele
Na začátku semestru si studenti zvolí téma pro zpracování seminární práce, kterou obhájí v rámci seminářů. V závěru semestru vykonají studenti kontrolní test. Kvalitní seminární práce a výsledek testu slouží jako návrh pro hodnocení. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2009/MARK107