SVCPRP Profesní poradenství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2009
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu a ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce a rozvíjí jejich klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills).
Osnova
  • 1. Úvod do profesního poradenství
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie
    4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    7. Diagnostika profesního poradenství
    8. Poradce v profesním poradenství
    9. Klient v profesním poradenství
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    11. Supervize v profesním poradenství
    12. Plánování života a práce
    13. Utváření osobního života a práce
Literatura
    povinná literatura
  • FISCHER-EPE, M. Koučování. Zásady a techniky profesního doprovázení. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-140-9. info
  • SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Brno: FSS MU, 2006. ISBN neuvedeno. info
    doporučená literatura
  • SMÉKAL, V. Pozvání do Psychologie osobnosti,člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno, 2004. ISBN 80-86598-65-9. info
  • MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale. Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-. info
  • TURECKIOVÁ, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-0405-6. info
  • SVOBODOVÁ, P., VALÁŠEK, M. Úvod do supervize. Cyklický model. Tišnov, 2002. ISBN 80-86620-002-X. info
  • BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
Informace učitele
40 h studium literatury a příprava ke zkoušce, průběžný test, 22 h plnění tématických úkolů v rámci jiné studijní zátěže
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012.