OPF:KCJKKAP Argumentace a přesvědčování - Informace o předmětu
KCJKKAP Argumentace a přesvědčování
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2010
- Rozsah
- Přednáška 8 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Veronika Vydrová (přednášející)
- Garance
- Mgr. Veronika Vydrová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Manažerská informatika (program OPF, B_SYSINF)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout základní informace o formách a způsobech argumentace a přesvědčování spolu s nácvikem dovedností se zaměřením na obchodně-podnikatelskou činnost.
- Osnova
- 1. Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování.
Přesvědčování jako součást interakčních procesů. Základní principy a znaky přesvědčování. Argumentace jako součást přesvědčování. Vztah přesvědčování a manipulace.
2. Přesvědčování v životě člověka.
Z historie přesvědčování. Přesvědčování v každodenním životě. Přesvědčování v obchodní sféře, politice, žurnalistice či reklamě.
3. Přesvědčování jako komunikační proces.
Zdroj, kanál a příjemce jako základní složky přesvědčování. Interakční vzorce jako součást přesvědčování. Problém výběru kanálu v přesvědčování. Výběr vhodného kódu přesvědčování. Typy recipientů z hlediska přesvědčování. Příčiny zkresleného přijímání sdělení.
4. Styly přesvědčování a profil přesvědčovatele.
Styly přesvědčování podle Ealse-Whitea. Smysl a technika vytváření profilu přesvědčovatele podle Eales-Whitea. Zjišťování vlastního profilu přesvědčovatele. Analýza jednotlivých typů profilů přesvědčovatele.
5. Předpoklady pro přesvědčování.
Pojmy důvěra, důvěryhodnost, důvěřivost, věrohodnost a jejich komunikační vyjádření. Typy komunikačních bariér a jejich překonávání.
6. Činitelé přesvědčování.
Charakteristika přesvědčovatele ve vztahu k přesvědčovanému. Pojem přesvědčitelnosti - vázaná a nevázaná přesvědčitelnost, zprostředkující a bezprostřední ukazatelé přesvědčitelnosti. Postoje a jejich typy v komunikačním vyjádření ve vztahu k přesvědčitelnosti, např. vyváženost, ego-defenzivnost apod.
7. Teze a argumenty v přesvědčování.
Teze, antitéze, argument jako základní faktory přesvědčování. Logické, psychologické a komunikační složky teze. Druhy argumentů. Vzájemné působení argumentů.
8. Intencionalita přesvědčování.
Intencionalita jako zaměřenost na cíl přesvědčování. Intencionalita problémová, osobnostní a interpersonální. Umění specifikace a diferenciace cíle přesvědčování, např. podle Balesovy škály.
9. Metody přesvědčování, autopersuáze, asertivita.
Prezentování argumentů, interogativní přesvědčování, využití kladných odpovědí, uplatňování apelů, indirektního působení, intervenujících vlivů, proponování řešení a jejich komunikační vyjádření. Druhy autopersuáze. Asertivita - asertivní kodex, asertivní techniky.
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování.
Verbální kód jako centrální prostředek přesvědčování. Analýza verbálních prostředků přesvědčování na úrovni slov, promluvy a textu. Neverbální kódy v přesvědčování. Trénink rozpoznání prostředků přesvědčování v komunikátech a využívání těchto prostředků v praxi.
11. Přesvědčování v manažerské a obchodní činnosti.
Přesvědčování jako součást motivace. Úloha přesvědčování v přímém řízení. Manažer a tzv. koučování. Změny v činnosti manažera v moderních způsobech řízení a úloha přesvědčování v těchto změnách. Přesvědčování jako nezbytná součást obchodní činnosti.
12. Interkulturní specifika přesvědčování.
Vztah kultury a přesvědčení. Vytváření různých vizí světa a úloha přesvědčování a přesvědčení v těchto vizích.
13. Efektivita a sebezdokonalování v umění přesvědčovat.
Zkoumání účinnosti argumentů. Výzkum komunikace při přesvědčování. Využití vlastního profilu přesvědčovatele k sestavení programu zdokonalování v přesvědčování. Praktický nácvik umění přesvědčovat s ohledem na etické hodnoty.
- 1. Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování.
- Literatura
- povinná literatura
- SKÁCEL, J. Argumentace a přesvědčování. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-185-1. info
- SZYMANEK, K. Umění argumentace: terminologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0699-3. info
- EALES-WHITE, R. The Power of Persuasion. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0-7494-0682-8. info
- GRÁC, J. Persuázia. Martin: Osveta, 1988. info
- doporučená literatura
- KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
- LAMBERT, E.T. Jak účinně ovlivňovat druhé. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-85943-88-3. info
- WATZLAWICK, P., BAVELASOVÁ, J., JACKSON, D. Pragmatika lidské komunikace. Hradec Králové, 1999. ISBN 80-86088-04-9. info
- HONEY, P. Tváří v tvář. (Průvodce úspěšnou komunikací). Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
- MACHIAVELLI, N. Vladař. Praha, 1968. info
- Informace učitele
- seminární práce, zkouška
přímá výuka - 8 h.; jiná zátěž: příprava seminární práce a její prezentace - 14 h., profil přesvědčovatele a jeho analýza - 10 h.; studium povinné a doporučené literatury, příprava na zkoušku - 30 h.; konzultace - 4 h.
V rámci výuky a konzultací studenti prokazují své znalosti a dovednosti aktivním přístupem, individuálním vystoupením a seminární prací, v závěru výuky absolvují zkoušku.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2010/KCJKKAP