OPF:MAR004S Economy of Trade - Course Information
MAR004S Economy of Trade
School of Business Administration in KarvinaSummer 2010
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Pavla Sýkorová (lecturer) - Guaranteed by
- doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN)
- Corporate Finance (programme OPF, B_EKOMAN)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl předmětu: Předmět seznamuje s úlohou a funkcemi obchodu a jeho vztahem k národnímu hospodářství v tržní ekonomice. Součástí je přehled maloobchodních prodejních jednotek, jejich životní cyklus a rozdíly mezi maloobchodem a velkoobchodem. Studenti si osvojí problematiku fungování obchodně provozní jednotky, jejího okolí a rozvoje maloobchodní sítě z územního hlediska a systémového pojetí obchodní technologie. Teorie a praxe maloobchodního prodeje je rozvedena a zaměřena na jeho řízení se zdůrazněním na techniku a psychologii prodeje včetně kontrolních činností.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
2. Řešení technologie obchodního provozu
3. Systémy řízení maloobchodu a velkoobchodu, logistika a fyzická distribuce zboží
4. Skladování ve velkoobchodních skladech
5. Osídlení jako základna územní organizace obchodního podnikání.
6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě.
7. Teorie a praxe maloobchodního prodeje - zřízení prodejny
8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
9 Technika a psychologie prodeje.
10.Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.
Obsah předmětu:
1. Význam a postavení obchodu v rámci národního hospodářství
Vznik obchodu, jeho podstata a historie trhu. Základní činitelé obchodní činnosti. Funkce obchodu, druhy obchodu. Stručný vývoj čs. obchodu, organizování prodejní činnosti ve firmě Baťa.
2. Řešení technologie obchodního provozu
Systémové pojetí obchodního provozu Zboží jako obchodní sortiment, jako technologické skupiny a zásoby zboží. Obchodní operace, mechanizační prostředky a obchodní zařízení. Plochy, dispoziční řešení maloobchodních jednotek a pohyb zboží v jednotkách. Formy prodeje, kritéria jejich volby. Základní ukazatele obchodního provozu.
3. Systémy maloobchodu, velkoobchodu a fyzické distribuce
Význam a základní funkce maloobchodu. Životní cyklus maloobchodu, hypotéza maloobchodního okruhu, druhy maloobchodníků a maloobchodní vývojové trendy. Velkoobchod, jeho význam a funkce, hlavní druhy velkoobchodníků.Velkoobchodní vývojové trendy.Logistika v obchodním podnikání a fyzická distribuce zboží.
4. Skladování ve velkoobchodních skladech
Základní druhy skladů dle jejich funkce, stupně mechanizace a provedení. Volba skladu dle cílového trhu. Doprava, kritéria její volby a klasifikace.
5. Osídlení jako základní územní organizace obchodního podnikání
Soustava osídlení a její vymezení, principy vývoje a řešení sídelní soustavy. Vývoj české sídelní soustavy, hierarchie spádovosti a střediskovosti. Struktura osídlení, střediska oblastního, obvodního, místního významu, jejich funkce a vztah k charakteru obchodní vybavenosti.Koeficient proximity.
6. Maloobchodní síť a principy řešení a uspořádání maloobchodní sítě
Maloobchodní síť, základní pojmy a členění. Systemizace a specializace maloobchodních jednotek. Vývojové tendence v maloobchodní síti. Principy řešení maloobchodní sítě, akční rádius a dostupnost jednotek, nákupní spád a míra realizace výdajů obyvatelstva, rozmístění maloobchodních jednotek, prostorová a provozní koncentrace maloobchodní sítě, stupně obchodní vybavenost sídelních útvarů.
7. Teorie maloobchodního prodeje
Zřízení prodejny - podnikatelský záměr. Hygienické minimum pro podnikatele. Zřizování nové provozovny z pohledu hygieny. Projekt prodejny. Řešení exteriéru a interiéru prodejny - základní pravidla.
8. Úvod do řízení maloobchodního prodeje
Plánování a rozpočtování prodeje, základní struktura jednotlivých stránek rozpočtu. Odhad plánu obratu a jeho východiska. Řízení a plánování zásob. Základní výběr sortimentu. Realizace prodejních cen v maloobchodě.
9. Technika a psychologie prodeje
Motivace zákazníků, typy zákazníků a jejich chování. Komunikace se zákazníkem. Námitky zákazníky - argumentační agenda prodejce. Obchodní jednání, jeho průběh a pravidla. Psychologické aspekty rozmístění zboží po prodejní ploše.
10. Základní legislativa v obchodním podnikání a kontrolní orgány činné v obchodě.
Základní právní normy v obchodě. Právní úprava obchodních živností dl
- Struktura výkladu:
- Literature
- required literature
- Příslušné právní normy, vyhlášky a směrnice. info
- STARZYCZNÁ,H. Ekonomika obchodu. Karviná: OPF SU, 2003. ISBN 80-7248-192-4. info
- CIMLER,P. Retail management. Praha: VŠE, 1999. ISBN 80-7079-596-4. info
- BOHM, I. Dobře zařízený obchod, předpoklad úspěchu. Ostrava: SAGIT, 1991. ISBN 80-900336-4-4. info
- recommended literature
- GITMAN,L., MCDANIEL,C. The Future of Business. Cincinnati: SouthWestern, 2003. ISBN 0-324-1212575-5. info
- STARZYCZNÁ,H. Strukturální proměny maloobchodní sítě v českých zemích od meziválečných let po současnost (v letech 1918-2000). Ostrava: VŠB - TU doktorská disertační práce, 1999. info
- KOL. AUTORŮ. Sborník prací OPF. díl 4. Karviná: OPF, 1996. ISBN 80 - 85879-47-6. info
- COX, R. Jak dobře vést vlastní prodejnu. Praha: Managemenst Press, 1995. info
- MARHOUNOVÁ a KOL. Obchodní činnosti. Ostrava: VŠB-TU, 1992. ISBN 80-7078-109-2. info
- JINDRA,J. Obchodní logistika. Praha: VŠE, 1992. ISBN 80-7079-806-8. info
- GRETZ, K.F., DROZDEK, L.K. Psychologie prodeje. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-103-1. info
- BURSTINER, I. Základy maloobchodního podnikání. Praha: Victoria Publishing, 1992. ISBN 80-85605-55-4. info
- LACTENMANN, G. Wir lernen verkaufen. Darmstatd: Wisklers Verlag, 1986. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2010/MAR004S