SVCENO Ekonomika neziskových organizací

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2011
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení vědomostí a dovedností spjatých s ekonomikou neziskové organizace. Studenti se seznámí se funkcí a působností organizací neziskového sektoru, naučí se základní charakteristiky neziskových organizací v užším a širším smyslu. Předmět seznamuje s principy fungování neziskových organizací. Objasňuje jejich význam ve společnosti a národním hospodářství. Dále také objasňuje roli neziskových organizací z pohledu ochránce demokratických principů země. V rámci výuky jsou studenti seznamování s principy neziskového sektoru , se specifiky neziskových organizací, se způsoby jejich hospodaření a zdrojů financování. V rámci studia jsou také zasvěcováni do řízení a rozhodování neziskových organizací, marketingu a fundraisingu.
Osnova
  • 1. Neziskový sektor a neziskové organizace
    2. Veřejné a nestátní neziskové organizace
    3. Občanská sdružení
    4. Obecně prospěšné společnosti
    5. Nadace a nadační fondy
    6. Církve a náboženské společnosti
    7. Dobrovolnictví
    8. Financování nestátních neziskových organizací
    9. Fundraising
    10. Nestátní neziskové organizace a veřejná správa
    11. Management neziskových organizací
    12. Marketing neziskových organizací
    13. Neziskový a komerční sektor
    1. Neziskový sektor a neziskové organizace
    Vymezení neziskového sektoru podle principu financování a podle Pestoffa. Občanská společnost. Opodstatněnost existence neziskových organizací, teorie neziskových organizací.
    2. Veřejné a nestátní neziskové organizace
    Definice neziskových organizací podle Salamona a Anheiera. Typologie neziskových organizací v ČR. Neziskové organizace podle charakteru poslání. Neziskové organizace podle předmětu činnosti. Neziskové organizace v systému národních účtů - satelitní účet.
    3. Občanská sdružení
    Zákon o sdružování občanů - definice, registrace, orgány občanského sdružení. Postup při zakládání občanských sdružení. Podnikatelské aktivity občanských sdružení. Návrh spolkového zákona.

    4. Obecně prospěšné společnosti
    Zákon o obecně prospěšných společnostech - definice, registrace, orgány OPS. Postup při zakládaní OPS. Hospodaření a podnikatelské aktivity OPS. Změny v právní úpravě OPS. Hlavní rozdíly mezi občanskými sdruženími a OPS.
    5. Nadace a nadační fondy
    Zákon o nadacích a nadačních fondech - definice, registrace, orgány nadací a nadačních fondů. Postup při jejich zřizování. Hospodaření a podnikatelská činnost nadací a nadačních fondů. Změny v jejich právní úpravě.
    6. Církve a náboženské společnosti
    Zákon o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností - definice, registrace, zvláštní práva CNS. Církevní právnické osoby. Církevní školství. Financování církevních organizací.
    7. Dobrovolnictví
    Historie dobrovolnictví. Druhy a podpora dobrovolnictví. Všeobecná deklarace o dobrovolnictví. Dobrovolníci, dobrovolnická centra a organizace. Dobrovolnická služba v ČR.
    8. Financování nestátních neziskových organizací
    Veřejné zdroje financování - státní správa a samospráva, nadační investiční fond. Neveřejné zdroje financování - nadace, podnikatelská sféra, individuální dárci, příjmy z vlastní činnosti, členské příspěvky, příjmy z loterií a her, daňová zvýhodnění.
    9. Fundraising
    Definice a základní pravidla fundraisingu. Důležitost definování poslání v NNO. Typologie a motivace dárců. Fundraiser - profesionál nebo dobrovolník? Fundraising jako týmová práce.
    10. Nestátní neziskové organizace a veřejná správa
    Modely vztahu státu a nestátních neziskových organizací - teorie vzájemné závislosti, průběžná a odložená spolupráce. Spolupráce institucí veřejné správy a NNO. Rada vlády pro NNO. Asociace NNO v ČR. Spolupráce krajů a NNO.
    11. Management neziskových organizací
    Podstatné znaky managementu v neziskových organizacích. Charakter produkovaných statků, potřeby zákazníků, plánování, organizování a rozhodování. Výběr a vedení pracovníků. Kontrola v neziskových organizacích.
    12. Marketing neziskových organizací
    Teoretická východiska marketingu v neziskových organizacích. Zákazníci, marketingový plán a marketingový mix. Public relations v neziskových organizacích. Tvorba marketingové strategie neziskové organizace.
    13. Neziskový a komerční sektor
    Spolupráce komerčního a neziskového sektoru. Formy spolupráce. Motivace firem k spoluprá
Literatura
    povinná literatura
  • REKTOŘÍK, J. A KOL. Organizace neziskového sektoru. Praha: EkoPress, 2007. ISBN 978-80-8629-25-5. info
  • ŠKARABELOVÁ, S. A KOL. Když se řekne nezisková organizace.. Brno: ESF MU, 2002. ISBN 80-210-3031-3. info
    doporučená literatura
  • HYÁNEK, V. Ekonomika neziskových organizací. Brno: ESF MU, 2004. ISBN 80-210-3501-3. info
  • FRIČ, P., GOULLI, R. A KOL. Neziskový sektor v ČR. Praha: Eurolex Bohemia, 2001. ISBN neuvedeno. info
  • DUBEN, R. Neziskový sektor v ekonomice a společnosti. Praha: Codex Bohemia, 1996. ISBN 80-85963-19-1. info
  • DRUCKER, P.F. Řízení neziskových organizací. Praha: Management Press, 1994. ISBN 80-85603-38-1. info
Informace učitele
seminární práce, zápočtový test
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009, léto 2012.