MAREMSF Marketing malých a středních firem

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2013
Rozsah
Přednáška 3 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Jan Urbánek (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
MAREMAR Marketing || PEMEMAR Marketing
Předpokladem je absolvování předmětu Marketing.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nejprve vymezit základní pojmy a seznámit studenty s charakteristikami a postavením malých a středních podniků v ČR a vyspělých tržních ekonomikách. Jelikož jsou MSP ve své podstatě daleko zranitelnější než firmy velké a mají vůči nim i řadu nevýhod, je třeba znát také možnosti jejich podpory a některé provozní a technické záležitosti. Důležité jsou v této souvislosti rovněž znalosti o rozhodování o zahájení podnikání, a protože v současném podnikatelském prostředí může uspět jen marketingově orientovaná firma změřená na uspokojování potřeb cílového trhu, je třeba se seznámit studenty i s řadou marketingových aspektů. Pokud marketing zjednodušeně chápeme jako proces získávání zákazníků pro výrobek nebo službu, je tato činnost nesmírně důležitá nejen pro velké firmy, ale také pro malé a střední podniky. Proto se předmět dále podrobně věnuje marketingové problematice, a to především problematice marketingové strategie a marketingovému plánování včetně metodických postupů a návodů, a dále možnostem využívání jednotlivých marketingových nástrojů při naplňování marketingových cílů těchto firem. Je nutné věnovat pozornost také fenoménu podnikatelského rizika, které je nedílnou součástí každé podnikatelské aktivity, a také budoucnosti a dalším možnostem rozvoje malého a středního podnikání.
Osnova

  • 1. Základní pojmy
    2. Postavení malých a středních podniků v ČR a tržních ekonomikách světa
    3. Podpora malého a středního podnikání
    4. Provozní a technické aspekty malého a středního podnikání
    5. Rozhodnutí o založení vlastní existence
    6. Tvorba základů marketingové strategie MSP pomocí plánovacích procesů
    7. Podnikatelské plány a jejich příprava
    8. Marketingové plánování - analýza situace
    9. Sestavení marketingového plánu
    10. Využívání marketingových nástrojů v činnosti MSP
    11. Podnikatelské riziko
    12. Budoucnost a další možnosti rozvoje MSP
    13. Diskuse nad akutálními problémy MSP
Literatura
    povinná literatura
  • Zákon č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání ve znění posledních změn a doplňků. info
  • Zákon č. 513/1991 Sb. obchodní zákoník ve znění posledních změn a doplňků. info
  • HECZKOVÁ, M. Marketing malých a středních firem. Karviná: SU OPF, 2006. ISBN 80-7248-356-0. info
  • VEBER, J., SRPOVÁ, J. A KOL. Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing, 2004. ISBN 80-247-1069-2. info
    doporučená literatura
  • BLAŽKOVÁ, M. Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1535-3. info
  • KNIGHT, P. Vysoce efektivní marketingový plán. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-1999-3. info
  • KOZEL, R. a kol. Moderní marketingový výzkum. Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • FORET, M., PROCHÁZKA, P., VACULÍK, J., KOPŘIVOVÁ, K., FORET, N. Marketing - základy a postupy. Praha: Computer Press, 2001. ISBN 80-7226-558-X. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
seminární práce, zápočtový test
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, zima 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2014.