MPPZBS Základy Balanced Scorecard

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2014
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (přednášející)
Ing. Karel Stelmach, Ph.D. (přednášející)
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Karel Stelmach, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Karel Stelmach, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy metody řízení, která umožňuje hodnotit současnou připravenost podnikatelských subjektů na očekávanou budoucí prosperitu. Svým obsahovým zaměřením navazuje na předměty nauka o podniku, podniková ekonomika, management, controlling ve vnitropodnikovém řízení. Balanced Scorecard prostupuje všemi podnikovými činnostmi, což umožní studentům seznámit se s jeho specifickými rysy v oblastech financí, péče o zákazníky, marketingu, personalistiky a vnitropodnikového řízení. V rámci seminářů mají studenti možnost aplikovat teoretické poznatky do praktických příkladů při sestavování měřítek finanční i nefinanční výkonnosti podnikatelských subjektů. Hodnocení výkonnosti podnikatelských subjektů je předpokladem pro přijímání správných rozhodnutí v rámci procesu řízení.
Osnova
  • Cílem předmětu je seznámit studenty se základy metody řízení, která umožňuje hodnotit současnou připravenost podnikatelských subjektů na očekávanou budoucí prosperitu. Svým obsahovým zaměřením navazuje na předměty nauka o podniku, podniková ekonomika, management, controlling ve vnitropodnikovém řízení. Balanced Scorecard prostupuje všemi podnikovými činnostmi, což umožní studentům seznámit se s jeho specifickými rysy v oblastech financí, péče o zákazníky, marketingu, personalistiky a vnitropodnikového řízení.
    V rámci seminářů mají studenti možnost aplikovat teoretické poznatky do praktických příkladů při sestavování měřítek finanční i nefinanční výkonnosti podnikatelských subjektů. Hodnocení výkonnosti podnikatelských subjektů je předpokladem pro přijímání správných rozhodnutí v rámci procesu řízení.
    Struktura výkladu:
    1. Vznik a důvody zrodu Balanced Scorecard
    2. Obsahové zaměření metody řízení označované jako Balanced Scorecard.
    3. Strategie a Balanced Scorecard
    4. Struktura manažerského nástroje BSC
    5. Finanční cíle a měřítka finanční výkonnosti
    6. Péče o zákazníka a měření spokojenosti zákazníků
    7. Interní procesy
    8. Zaměstnanci jako intelektuální kapitál
    9. Měření podnikové strategie
    10. Řízení podnikové strategie
    11. Podmínky pro implementaci BSC
    12. Postavení BSC v rámci ostatních nástrojů řízení
    13. Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • HORVÁTH, P. Balanced scorecard v praxi. Praha: Profess Consulting, 2002. ISBN 80-7259-018-9. info
  • KAPLAN, R. S., NORTON, D. P. Balanced scorecard. 3. vyd. Praha: Management Press, 2002. ISBN 80-7261-063-5. info
    doporučená literatura
  • VYSUŠIL, J. Metoda Balanced Scorecard v souvislostech. Praha: Profess Consulting, 2004. ISBN 80-7259-005-7. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Povinná účast na seminářích 60%.
Průběžný test (minimálně 60% úspěšnosti).
Zápočtový test (minimálně 70% úspěšnosti).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2014/MPPZBS