SVPMSV Metody sociologického výzkumu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2014
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Patrik Kajzar, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
( EVSESOC Sociologie || EVSPSOC Sociologie || SVESOC Sociologie || SVPSOC Sociologie ) && ( INMEKVB Kvantitativní metody B || INMPKVB Kvantitativní metody B || MMEEKVB Kvantitativní metody B || MMEPKVB Kvantitativní metody B )
Podmínkou zapsání předmětu Metody sociologického výzkumu je předchozí absolvování předmětů Statistika a Sociologie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka v předmětu je zaměřena k získání vědomostí o základních metodách a technikách sociologického výzkumu tak, aby je bylo možné uplatnit v oblasti sociálního managementu, ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky zkoumání, realizovat výzkum, interpretovat výsledky šetření). Výuka je koncipována tak, aby získané znalosti studenti mohli využít také při zpracování bakalářských a diplomových prací, pokud jejich tématika souvisí s realizací výzkumných metod a procedur.
Osnova
  • Charakteristika sociologického výzkumu
    Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
    2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
    Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
    3. Organizace sociologického výzkumu
    Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
    4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
    Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
    5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
    Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku, možnosti distribuce a sběru dotazníků.
    6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
    Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
    7. Anketa v sociologickém výzkumu
    Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu chování a veřejného mínění. Hodnocení a rozšiřování ankety.
    8. Komunikační výzkum
    Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
    9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
    Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
    10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
    Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnic. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
    11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
    Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvadrát. Analýza rozptylu. Zásady a druhy statistické indukce. Statistické odhady. Zásady a funkce odhadů. Odhady hlavních číselných charakteristik. Statistické hypotézy a jejich testování.
    12. Sociometrie
    Sociometrie jako technika a možnosti jejího použití při studiu malých sociálních skupin. Vazba na teorii rolí. Sociogram a jeho konstrukce. Realizace techniky sociometrie v praxi a její hodnocení. Využití v sociální a ekonomické praxi.
    13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
    Předmět výzkumu trhu. Výzkum objektů trhu (tzv. ekoskopický výzkum)). Výzkum subjektů trhu (tzv. demoskopický výzkum). Typologie výzkumů trhu. Zkoumání mo
Literatura
    povinná literatura
  • DENZIN, N. K., Y. S. LINCOLN. The SAGE Handbook of Qualitative Research. 4th edition, USA: SAGE Publications, Inc., 2011. ISBN 9781412974172. info
  • MALÁTEK, V. Metodologie marketingového výzkumu. Karviná: SU OPF, 2001. ISBN 80-7248-119-3. info
  • STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. ISBN 80-85834-60-X. info
  • MALÁTEK, V., POLONSKÝ, D. Metody sociologického výzkumu. Karviná: SU OPF, 1998. ISBN 80-7248-015-4. info
    doporučená literatura
  • SILVERMAN, D. Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. 3rd edition, London: SAGE Publications, Ltd., 2006. ISBN 1412922445. info
  • KOZEL, R., KOL. Moderní marketingový výzkum. Praha: GRADA Publishing, 2006. ISBN 80-247-0966-X. info
  • SURYNEK, A., KOMÁRKOVÁ, R., KAŠPAROVÁ, E. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7. info
  • WONNACOT, T. H., WONNACOT, R. J. Statistika pro obchod a hospodářství. Victoria Publishing, 1997. ISBN 80-85605-09-0. info
  • LAZARSFELD, P. Počátky komunikačního výzkumu. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7184-342-3. info
  • LAMSER, V. Komunikace a společnost. Úvod do teorie společenské komunikace. Praha, 1969. ISBN neuvedeno. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Minimálně 70 % účast na seminářích, zpracování projektu sociologického výzkumu a jeho prezentace. Ukončeno kombinovanou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2014/SVPMSV