PEMBARZK Quality Management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2015
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Vlček (přednášející)
Ing. Veronika Rzyman (cvičící)
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na praktické uplatňování jakosti. V úvodu vede studenty k poznání společenského významu jakosti, seznamuje s ukazateli jakosti, se strukturou současného řízení jakosti v rámci republiky s přihlédnutím k vývojovým tendencím a požadavkům vyplývajícím ze spolupráce se zeměmi EU. Znalost mezinárodních norem jakosti a jejich uplatňování dává studentům nezbytnou orientaci v požadavcích uplatňovaných v rámci tržního hospodářství a volného pohybu zboží v zemích EU a světa. Publikace podává metodiku pro implementaci systému managementu kvality, enviromentu a bezpečnosti. Do výuky jsou zařazené praktické tematické celky jako vytvoření příručky jakosti, provádění auditů a metody a techniky prevence rizik či optimalizace kvality.
Osnova
  • 1. Historie a vývoj jakosti.
    2. Vztahy jakosti a jiných disciplin.
    3. Globální a evropská politika jakosti, státní politika jakosti ČR.
    4. Legislativní požadavky v oblasti kvality.
    5. Legislativa životního prostředí a bezpečnosti práce po vstupu ČR do EU.
    6. Metody podpory a motivace v jakosti.
    7. Systém norem.
    8. Příručka jakosti.
    9. Audity.
    10. Metody a techniky analýzy a prevence rizik.
    11. Metody a techniky optimalizace kvality.
    12. Vybrané metody a techniky zlepšování optimalizace kvality, optimalizace a hodnocení v managementu kvality.
    13. Přednáška odborníka z praxe.
    1. Historie a vývoj jakosti. Základní pojmy v oblasti jakosti. Vývoj jakosti od starověku až po vznik Evropské charty jakosti. Osobnosti rozvoje jakosti.

    2. Vztahy jakosti a jiných disciplin. Propojení jakosti s managementem a ekonomikou.
    Propojení jakosti s matematikou a statistikou. Propojení jakosti s ochranou životního prostředí, bezpečnosti práce, etikou a jinými vědními disciplinami.
    3. Globální a evropská politika jakosti, státní politika jakosti ČR. Globální pojetí jakosti, požadavky EU v oblasti jakosti. Politika jakosti v ČR a orgány zabezpečující rozvoj jakosti v ČR.
    4. Legislativní požadavky v oblasti kvality. Změny vyplývající ze vstupu ČR do EU.
    Státní intervence do oblasti kvality. Legislativa kvality.
    5. Legislativa životního prostředí a bezpečnosti práce po vstupu ČR do EU. Odpady.
    Obaly. Vody. Chemické látky a přípravky.
    6. Metody podpory a motivace v jakosti. Ceny za kvalitu výrobků a služeb. Ostatní
    ceny.
    7. Systém norem. Systém mezinárodních norem, nezbytnost vyplývající z globalizace.
    Význam a uplatnění HCCP, závaznost po vstupu do EU. Normy bezpečnosti práce.
    8. Příručka jakosti. Tvorba příručky. Příručka jakosti pro interní potřeby. Příručka
    jakosti pro zákazníky.
    9. Audity. Druhy auditů, zásady provádění auditů, program auditů.
    10. Úloha vrcholového vedení v manažerském systému kvality. Všeobecné požadavky na
    manažerské systémy kvality. Úloha vrcholového vedení v oblasti plánování,
    odpovědnosti a komunikaci.
    11. Metody a techniky analýzy a prevence rizik. Metoda FMEA, FTA, POKA-YOKE.

    12. Vybrané metody a techniky zlepšování optimalizace kvality, optimalizace a
    hodnocení v managementu kvality. Metody zlepšování kvality. Metody optimalizace
    a hodnocení kvality.
    13. Přednáška odborníka z praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • GABRYŠOVÁ, M., VODÁK, J. Management of intellectual capital in companies applying knowledge management. In 6th International Scientific Symposium on Business Administration, GLOBAL ECONOMIC CRISIS AND CHANGES. Restructuring Business System: Strategic Perspectives for Local, National and Global Actors. Frýdek - Místek: Printing Office Kleinwächter, 2010. ISBN 978-80-7248-594-9. info
  • GABRYŠOVÁ, M. Řízení jakosti A. Distanční studijní opora. Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-524-6. info
  • VEBER, J. a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1782-1. info
  • NENADÁL, J. Total Quality Management: principles approaches processes (vybrané kapitoly). Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa, 2003. ISBN 83-88402-24-2. info
    doporučená literatura
  • Ministerstvo zemědělství, Sekce potravinářských výrob - Úřad pro potraviny, čj.: 18559/2010-17000, Praha, 2010. http://eagri.cz/public/web/file/106403/_2010_2.pdf. info
  • Všeobecné požadavky na systém kritických bodů (HACCP) a podmínky pro jeho certifikaci. info
  • BEDNARČÍK, Z. Mezinárodní systémové standardy (vybrané kapitoly). Karviná: SU OPF, 2009. ISBN 978-80-7248-532-1. info
  • TRÁVNIK, A. Řízení jakosti. Brno: MZLU, 2005. ISBN 80-7157-558-7. info
  • NENADÁL, J. Měření v systémech managementu jakosti. Praha: Management Press, 2004. ISBN 80-7261-110-0. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Informace učitele
70% účast na seminářích, průběžný test, písemná zkouška
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž68
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem147
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.