OPF:EVSPAND Andragogika - Informace o předmětu
EVSPAND Andragogika
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2016
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Hotelnictví (program OPF, B6503GAHOT)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je, aby studenti získali základní vědomosti z oblasti výchovy a vzdělávání dospělých. Na základě osvojených poznatků mohou posluchači v kombinaci s vědomostmi, které získají u jiných kurzů oborů, pracovat s dospělými lidmi v procesu jejich výchovy a vzdělávání. Výuka je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor vybraných textů z andragogiky).
- Osnova
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 1. část
3. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 2. část
4. Pojetí a dějiny andragogiky
5. Dospělý
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
7. Výchova dospělých
8. Platónská paideia
9. Vzdělávání dospělých - 1. část
10. Vzdělávání dospělých - 2. část
11. Vzdělavatelnost dospělých
12. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
13. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do kurzu, motivování vysokoškolských studentů, vysvětlení významu a podstaty kurzu, vyřešení základních organizačních záležitostí týkajících se kurzu.
2. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 1. část
Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika.
3. Úvod do problematiky výchovy a vzdělávání dospělých - 2. část
Výchova, vzdělávání, výchova a vzdělávání, pedagogika, andragogika, gerontagogika
4. Pojetí a dějiny andragogiky
Jednotlivá pojetí andragogiky, vymezení rozdílu mezi pedagogikou a andragogikou, akční pole andragogiky, dějiny andragogiky.
5. Dospělý
Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín.
6. Úloha biologických a sociálních faktorů ve vývoji osobnosti
Úloha biologických faktorů ve vývoji osobnosti. Biologizující pojetí utváření osobnosti. Názory reformní pedagogiky, sociální darwinismus, psychoanalyticky orientovaní pedagogové. Úloha společenského prostředí ve vývoji osobnosti, vztah společenského prostředí a výchovy (vzdělávání), vnější a vnitřní faktory při utváření osobnosti.
7. Výchova dospělých
Jednotlivé názory na výchovu dospělých, kritika výchovy dospělých, obhajoba výchovy
dospělých, specifičnost výchovy dospělých, převýchova.
8. Platónská paideia
Filozofie výchovy, filozofie výchovy dospělých, pohled antického filozofa Platóna na
výchovu. Využití jeho názorů týkajících se výchovy v současné době.
9. Vzdělávání dospělých - 1. část
Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu
vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby.
10.Vzdělávání dospělých - 2. část
Podstata vzdělávání dospělých. Současné společenské podmínky a změny v pojmu
vzdělání. Nezbytnost vzdělávání dospělých jako důsledek současné doby
11.Vzdělavatelnost dospělých
Problematika vzdělavatelnosti dospělých. Psychologické předpoklady pro vzdělávání
dospělých. Antropologické předpoklady pro vzdělávání dospělých.
12. Rekvalifikace v procesu celoživotního vzdělávání
Problematika rekvalifikací v kontextu celoživotního vzdělávání. Didaktické dimenze
rekvalifikačních procesů.
13. Konstituování základů teorie vzdělávání dospělých v bývalém Československu
Stručný pohled na vzdělávací tradice v naší zemi.. Přehled významných odborníků
v oblasti vzdělávání dospělých v bývalém Československu, jejich názory, koncepce a
teoretický přínos.
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
- Literatura
- povinná literatura
- FIALA, B. Vybrané kapitoly z andragogiky, pedagogiky a didaktiky. Karviná: OPF SU, 1999. ISBN 80-7248-052-9. info
- BOČKOVÁ, V. Antologie textů k andragogice I. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-019-3. info
- PETŘKOVÁ, A. Antologie textů k andragogice II. Olomouc: Univerzita Palackého, 1991. ISBN 80-7067-128-9. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Zápočtový test, jiná studijní zátěž, minimálně 50% účast na seminářích
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2016/EVSPAND