INMBASME Statistical Methods for Economists

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2016
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Elena Mielcová, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dokázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě.
Osnova
  • 1. Základní pojmy a metody ze statistiky
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
    4. Regresní analýza
    5. Korelační analýza
    6. Analýza rozptylu (ANOVA)
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
    8. Úplné faktorové plány
    9. Částečné faktorové plány
    10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
    11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
    12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
    13. Metody prognózování tržeb

    1. Základní pojmy a metody ze statistiky
    Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz.
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
    Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový.
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
    Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test, Wilcoxonův párový test.
    4. Regresní analýza
    Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu.
    5. Korelační analýza
    Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné.
    6. Analýza rozptylu (ANOVA)
    Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti.
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
    Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce).
    8. Úplné faktorové plány
    Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu.

    9. Částečné faktorové plány
    Grafické hodnocené efektu faktoru u částečných faktorových plánů.
    10. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
    Poloviční plány, grafická metoda.
    11. Taguchiho metody: ztrátová funkce
    Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance.
    12. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
    Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy.
    13. Metody prognózování tržeb
    Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.
Literatura
    doporučená literatura
  • WOOLDRIDGE, J. M. Introductory Econometrics: A Modern Approach. Mason, OH: Thomson/South-Western, 2006. ISBN 9780324289787. info
  • DANIEL, W. W., TERREL, J. Business statistics for management and economics. Houghton Mifflin, 2005. ISBN 978-03957-280-25. info
  • VAN MATRE, J. G., GILBREATH, G. H. Statistics for Business and Economics. BPI/IRWIN, Homewood, 1997. ISBN 0-256-03719-1. info
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Průběžný test, 70% účast na seminářích, forma zkoušky: písemná
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, zima 2015, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019, zima 2020.