EVSDPTEF Teorie firmy

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2017
Rozsah
Přednáška 40 HOD/SEM. 15 kr. Ukončení: dzk.
Vyučující
doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Pavlína Pellešová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seznámit posluchače s hlavními myšlenkovými proudy v oblasti chování firem, poskytnout jim vědecký aparát, který mohou použít při zpracovávání doktorské disertační práce jako metodologické východisko. Poskytnout posluchačům informace o základních alternativních teoriích firmy a možnostech aplikace těchto poznatků při řešení problematiky doktorské disertační práce. Na základě zpracování případových studií s použitím poznatků z teorie firmy pak s posluchači řešit některé aktuální problémy firem v českém ekonomickém prostoru pomocí vědeckého aparátu ekonomické teorie.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky. Předpoklady modelů. Koncept racionality, rovnováha. Maximalizace preferenční funkce. Překážky maximalizace. Statické a dynamické modely. Reálnost předpokladů.
    2. Teorie poptávky z pohledu rozhodovacího procesu ve firmě. Napodobovací, snobský a Veblenův efekt působící na poptávku po výrobcích firmy, projevené preference, výběr zahrnující riziko. Pružnosti poptávky a cenová politika firem.
    3. Teorie výroby. Cobb-Douglasův přístup. Chamberlinova proporcionalita, dělitelnost a výnosy z rozsahu. Zkoumání neekonomického regionu produkce. Stigler a dělba práce v závislosti na rozsahu trhu.
    4. Teorie nákladů. Leibensteinova alokační efektivnost a X-efektivnost. Statistická analýza nákladů. Technika přežití a výnosy z rozsahu. Rozsah podoptimální kapacity v technice přežití. Optimální velikost firmy.
    5. Dokonalá konkurence. Pojetí dokonalé konkurence v ekonomické teorii. Machlupova ekonomie konkurence prodejců. Princip suverenity spotřebitelů a dokonalá konkurence.
    6. Monopol. Galbraithovo pojetí rovnovážných sil. Monopol a alokace zdrojů. Měření monopolní síly - Lernerův index. Statistická analýza monopolů a fúzí. Cenová diskriminace - její charakteristické rysy a základní typy. Monopol v ekonomii blahobytu.
    7. Monopolistická konkurence. Podstata rovnováhy v monopolistické konkurenci. Demetzovo, Harrodovo, Hicksovo, Samuelsonovo a Stiglerovo pojetí monopolistické konkurence. Buchanan a výdaje na reklamu v monopolistické konkurenci.
    8. Oligopol nekoluzivní - pojetí duopolu u Bishopa, Stiglera a Sweezyho. Oligopol koluzivní - pojetí Fellnerovo, Patinkinovo a Stiglerovo. Dominantní firma. Modely cenového vůdcovství.
    9. Kritika neoklasického pojetí firmy. Machlupovo srovnání marginalistických, manažerských a behavioristických teorií firmy. Vliv oddělení vlastnictví a kontroly na výkonnost firem. Cíle oceňování ve velkých firmách.
    10. Základní alternativní přístupy v chování firem. Modely oceňování podle průměrných nákladů. Bainova teorie limitního oceňování a její nejnovější vývoj. Baumolova teorie maximalizace tržeb z prodeje. Marrisův model manažerské firmy. Williamsonův model manažerské opatrnosti. Behaviorisrický model Cyerta a Marche.
    11. Teorie her a chování firem. Lineární programování - aplikace na teorii firmy.
    12. Nadnárodní společnosti, mezinárodní toky kapitálu a proces globalizace.
Literatura
    doporučená literatura
  • SOUKUPOVÁ, J., MACÁKOVÁ, L. Teorie firmy. Slaný, 2009. ISBN 978-80-86175-55-3. info
  • LAFFONT, JJ. The Principal Agent Model. Cheltenham: Edward Elgar, 2003. ISBN 1-84376-240-4. info
  • DOW, SC., HILLARD, J. (ed.) Post Keynesian Econometrics, Microeconomics and the Theory of the Firm. Beyond Keynes, Volume One. Cheltenham: Edward Elgar, 2002. ISBN 1 85898 584 6. info
  • RICKETTS, M. The Economics of Business Enterprise. 3. vyd. Cheltenham: Edward Elgar, 2002. ISBN 1-84064-524-5. info
  • PLOTT, CR. Market Institutions and Price Discovery. Cheltenham: Edward Elgar, 2001. ISBN 1-84064-395-1. info
  • DOW, SC., EARL, PE. Contingency, Complexity and the Theory of the Firm. Cheltenham: Edward Elgar, 1999. ISBN 1 84064-187-8. info
  • GABSZEWICZ, JJ., THISSE, JF. Microeconomic Theories of Imperfect Competition: Old Problems and New Perspectives. Cheltenham: Edward Elgar, 1999. ISBN 1-85898-146-8. info
  • STOLL, HR. Microstructure: The Organization of Trading and Short Term Price Behavior. Cheltenham: Edward Elgar, 1999. ISBN 1-85898-749-0. info
  • FREIXAS, X., ROCHET, JCH. Microeconomics of Banking. Massachusetts. The MIT Press Cambridge,, 1997. ISBN 0-262-06193-7. info
  • JACOBSON, D., ANDRÉOSSO-O´CALLAGHAN, B. Industrial Economics and Organization. A European Perspective. London: McGraw-Hill, 1996. ISBN 0 07 707889-6. info
  • CASSON, M. The Theory of the Firm. Cheltenham: Edward Elgar, 1996. ISBN 1-85278-715-5. info
  • THISSE, JF., NORMAN, G. The Economics of Product Differentiation. Cheltenham: Edward Elgar, 1994. ISBN 1-85278-871-2. info
  • WILLIAMSON, OE., WINTER, SG. (ed.) The Nature of the Firm. Origins, Evolution, and Development. . Oxford: Oxford University Press, 1993. ISBN 0-19-508356-3. info
  • KOUTSOYANNIS, A. Modern Microeconomics. 2. vyd. London: Macmillan,, 1993. ISBN 0-333 -253-48-5. info
  • LEE, FS., EARL, PE. The Economics of Competitive Enterprise. Cheltenham: Edward Elgar, 1993. ISBN 1-85278-891-7. info
  • PEARCE, RD. The Growth and Evolution of Multinational Enterprise. Cheltenham: Edward Elgar, 1993. ISBN 1-85278-396-6. info
  • CASSON, M. Enterprise and Leadership. Cheltenham: Edward Elgar, 1992. ISBN 1-85278-393-. info
  • DENZAU, A. Microeconomic Analysis. Boston: Irwin, 1992. ISBN 0-256-07012-1. info
  • BUCKLEY, PJ., CASSON, M. Multinational Enterprises in the World Economy. Cheltenham: Edward Elgar, 1992. ISBN 1-85278-393-1. info
  • MARRIS, R. Reconstructuring Keynesian Economics With Imperfect Competition. Cheltenham: Edward Elgar, 1991. ISBN 1-85278-541-1. info
  • CASSON, M. Entrepreneurship. Cheltenham: Edward Elgar, 1990. ISBN 1-85278-209-9. info
  • CASSON, M. Multinational Corporations. Cheltenham: Edward Elgar, 1990. ISBN 1-85278-192-0. info
  • BURGESS, GH. Industrial Organization. London etc.: Prentice Hall, 1989. ISBN 1-85278-192-0. info
  • HYMAN, DN. Modern Microeconomics. Boston: Irwin, 1989. ISBN 0-256-07691-X. info
  • COHEN, KJ., CYERT, RM. Theory of the Firm. London etc.: Prentice Hall, 1965. ISBN 65-13177. info
Výukové metody
Individuální konzultace
Demonstrace dovedností
Samostudium studentů
Metody hodnocení
Test
Informace učitele
Seminární práce v rozsahu 10 - 15 stran + přílohy, obhajoba u zkoušky.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž370
Přednáška40
Zkouška40
Celkem450
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2014, léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.