OPF:EVSNPVZS Vzdělávání ve veřejné správě - Informace o předmětu
EVSNPVZS Vzdělávání ve veřejné správě
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinéléto 2019
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Petra Lebiedziková (cvičící) - Garance
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová - Předpoklady
- K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, N_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je získání základních vědomostí z andragogiky, se zaměřením na profesní vzdělávání - vzdělávání úředníků veřejné správy. Výuka předmětu je koncipována interdisciplinárně, je realizována ve dvou relativně samostatných i propojených rovinách: v rovině výkladové (přednášky pokrývající klíčové tématické okruhy předmětu) a v rovině analytické (semináře opřené o systematický rozbor odborné literatury a zdrojů, týkajících se profesního vzdělávání).
- Osnova
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 1. část
3. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 2. část
4. Dospělý
5. Podstata profesního vzdělávání
6. Východiska vzdělávání úředníků veřejné správy
7. Historický vývoj vzdělávání úředníků
8. Organizační formy, metody a didaktické prostředky vzdělávání úředníků veřejné správy
9. Vzdělávací potřeby, plánování a realizace vzdělávání úředníků veřejné správy
10. Účastníci vzdělávacího procesu
11. Etické aspekty vzdělávání a působení úředníků veřejné správy
12. Právní východiska a aspekty vzdělávání úředníků veřejné správy
13. Význam vzdělávání pro současnost a budoucnost veřejné správy
1. Metodický a motivační úvod do předmětu
Uvedení do předmětu, motivování studentů, vysvětlení významu a podstaty předmětu, vyřešení základních organizačních záležitostí, týkajících se předmětu.
2. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 1. část
Stručné dějiny vzdělávání dospělých.
3. Filozoficko-historická východiska vzdělávání dospělých - 2. část
Andragogika a andragogické vědy, andragogika jako věda - andragogika a spol. praxe, interdisciplinarita andragogiky.
4. Dospělý
Dospělý jako jeden ze základních andragogických pojmů, různé pohledy na dospělost, členění dospělosti, běžné definice dospělosti z pohledu jednotlivých vědních disciplín. Proces socializace.
5. Podstata profesního vzdělávání
Kompetence, znalosti, dovednosti, standardy, charakteristiky profesního vzdělávání.
6. Východiska vzdělávání úředníků veřejné správy
Důvody vzdělávání, intelektuální a sociální kapitál, efektivní využívání a investice do lidského kapitálu, řízení lidského potenciálu.
7. Historický vývoj vzdělávání úředníků
Charakteristika vzdělávání úředníků v jednotlivých historických obdobích.
8. Organizační formy, metody a didaktické prostředky vzdělávání úředníků veřejné správy
Účinnost vzdělávacích forem a vzdělávacích metod, charakteristika nejfrekventovanějších vzdělávacích metod.
9. Vzdělávací potřeby, plánování a realizace vzdělávání úředníků veřejné správy
Identifikace vzdělávacích potřeb, proces plánování, vzdělávací cíle a vyhodnocení vzdělávacího procesu.
10. Účastníci vzdělávacího procesu
Edukanti a edukátoři, lidské aspekty vzdělávání, psychologické aspekty, účastníci vzdělávání a jejich motivace ke vzdělávání.
11. Etické aspekty vzdělávání a působení úředníků veřejné správy
12. Právní východiska a aspekty vzdělávání úředníků veřejné správy
Stručná historie legislativy vzdělávání úředníků veřejné správy v Československu (ČR), současná právní východiska vzdělávání úředníků veřejné správy.
13. Význam vzdělávání pro současnost a budoucnost veřejné správy
Vzdělávání v období globalizace, vzdělávání pro potřeby budoucnosti, interní marketing profesního vzdělávání úředníků veřejné správy.
- 1. Metodický a motivační úvod do předmětu
- Literatura
- povinná literatura
- VODÁK, J., KUCHARČÍKOVÁ, A. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3651-8. info
- BENEŠ, M. Andragogika. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-2580-2. info
- doporučená literatura
- PLAMÍNEK, J. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-3235-0. info
- KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. Edukacja dorosłych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA, 2009. ISBN 978-83-01-15659-6. info
- ŠERÁK, M. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, s.r.o., 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. info
- KALNICKÝ, J. Systémová andragogika. Ostrava: PdF OU, Repronis, 2007. ISBN 978-80-7368-489-1. info
- MALACH, J., ZAPLETAL, B. Vybrané problémy andragogiky. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2005. ISBN 80-7368-043-2. info
- Výukové metody
- Demonstrace dovedností
Seminární výuka - Metody hodnocení
- Kombinovaná zkouška
- Informace učitele
- 50 % aktivní účast na seminářích a úspěšné absolvování zkoušky.
Aktivity Náročnost [h] Ostatní studijní zátěž 66 Přednáška 26 Seminář 13 Zkouška 40 Celkem 145 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2019/EVSNPVZS