PEMNAMTD Tourism Destination Management

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2019
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Garance
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Žaneta Rylková, Ph.D.
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah předmětu podává základní informaci o významu turistické destinace , o postavení a úloze obcí ve vazbě na cestovní ruch a o řízení i marketingu turistické destinace. Současně je rozebrána i významnost řešení mimořádných situací v lokalitách cestovního ruchu, postavení územního plánu a tvorba strategie územního celku.
Osnova
  • Seznam témat:
    1. Faktory rozvoje cestovního ruchu a jeho rozmístění v rámci území
    2. Územní plán a jeho význam
    3. Tvorba územní strategie s ohledem na cestovní ruch
    4. Ekonomický a politický význam cestovního ruchu
    5. Pojem turistické destinace
    6. Rajonizace cestovního ruchu
    7. Management turistické destinace
    8. Marketing turistické destinace
    9. Komunikační mix turistické destinace
    10. Tvorba strategie turistické destinace
    11. Vytváření produktů cestovního ruchu
    12. Tvorba podnikatelských sdružení v cestovním ruchu v rámci destinace
    13. Výskyt a řešení krizových situací v turistických destinacích
    1. Faktory rozvoje cestovního ruchu a jeho rozmístění v rámci území
    Význam cestovního ruchu pro lokalitu, systém pojmů z oblasti cestovního ruchu, systém cestovního ruchu a jeho prostředí. Selektivní, lokalizační a realizační předpoklady cestovního ruchu.
    2. Územní plán a jeho význam
    Význam územního plánu a územně plánovací dokumentace, nástroje územního plánu, územní řízení a územní rozhodnutí, regulační plán a postavení regulativů, urbanistické studie, související legislativa.
    3. Tvorba územní strategie s ohledem na cestovní ruch
    Zásady tvorby strategie území, odlišnosti strategie územního celku, rozlišení územních celků, stanovení potenciálu cestovního ruchu v konkrétní lokalitě a regionu, model strategie územního celku.
    4. Ekonomický a politický význam cestovního ruchu
    Funkce příjmová, funkce výdajová, funkce zaměstnanosti, nositelé a nástroje cestovního ruchu, vývojové tendence cestovního ruchu.
    5. Pojem turistické destinace
    Definování turistické destinace a její druhy, význam turistické destinace jako rozvojového prvku, organizace cestovního ruchu v destinaci, vznik destinační společnosti.
    6. Rajonizace cestovního ruchu
    Kritéria rajonizace, charakteristika jednotlivých oblastí a tvorba mikrorajonů, hodnocení jednotlivých potenciálů cestovního ruchu v území a stanovení jejich vzájemné provázanosti.
    7. Management turistické destinace
    Specifika řízení turistické destinace, základní zásady a úkoly managementu turistické destinace, struktura destinačních společností, zájmové skupiny v turistické destinaci.
    8. Marketing turistické destinace
    Specifika destinačního managementu, využití rozšířeného marketingového mixu "8P", využití zákaznického mixu "4C", využití zásad "5C".
    9. Komunikační mix turistické destinace
    Zásady komunikace s návštěvníky, reklama a publicita - tvorba konkrétní image turistické destinace, public relations.
    10. Tvorba strategie turistické destinace
    Vymezení turistické destinace, určení základní vize a cílů strategie, analýza primárních a sekundárních složek cestovního ruchu, analýza konkurenčních turistických destinací, analýza potřeb a požadavků návštěvníků, modely vývoje turistické destinace.
    11. Vytváření produktů cestovního ruchu
    Tvorba produktů podle jejich vztahu k trhu, tvorba nových produktů podle vývojových názorů a představ zákazníků, vytváření programových balíčků služeb v konkrétní situaci, cenová politika sdružených produktů turistické nabídky.
    12. Tvorba podnikatelských sdružení v cestovním ruchu v rámci destinace
    Podniky v cestovním ruchu a jejich členění podle velikosti i zaměření, možnosti spolupráce a vzájemná návaznost podniků služeb, typy spolupráce mezi podniky a systém ekonomické spolupráce, možnosti tvorba klastrů služeb, uplatnění metody PPP, vzdělávací proces pracovníků cestovního ruchu v destinaci.
    13. Výskyt a řešení krizových situací v turistických destinacích
    Krizové situace, rizika cestovního ruchu v daném typu turisti
Literatura
    povinná literatura
  • KOZAK, M., BALOGLU, S. Tourist destination governance: practice, theory and issues. Cambridge: CAB International, 2011. ISBN 978-1-84593-794-2. info
  • BUTLER, R. The tourism area life cycle: second edition. Buffalo: Channel View Publications, 2006. ISBN 978-1-84541-0261-. info
  • HOWIE, F. Managing the tourist destination. London: Thomson, 2003. ISBN 978-184-4800-971. info
    doporučená literatura
  • VANHOVE, N. The economics of tourism destinations: second edition. New York: Routledge,, 2012. ISBN 978-0-08-096996-1. info
  • MELLAHI, K., FRYNAS, J. G., FINLAY, P. Global Strategic Management. Oxford: Oxford University Press, 2005. ISBN 0-19-926615-8. info
  • HEATH, E., WALL, G. Marketing tourism destinations: a strategic planning approach. New York: Wiley, 1992. ISBN 978-04-715-4067-6. info
Výukové metody
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Kombinovaná zkouška
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Průběžný test.
Semestrální práce obhájená v seminářích
Zkouška kombinovaná.

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž38
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem117
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2019/PEMNAMTD