CVABPIKO Interkulturní komunikace

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2020
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Krystyna Heinz (přednášející)
PhDr. Krystyna Heinz (cvičící)
Garance
PhDr. Krystyna Heinz
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D.
Rozvrh
St 8:05–8:50 VE221
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
CVABPIKO/01: St 8:55–10:30 VE221, K. Heinz
Předpoklady
FAKULTA(OPF) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit studenty na úspěšné uplatnění na mezinárodním trhu práce pomocí rozvíjení jejich interkulturní, sociolingvistické, komunikační a lingvistické kompetence. Zvláštní důraz bude kladen na vývoj kritického povědomí studentů souvisejícího se schopností hodnotit na základě explicitních kritérií, která jsou akceptována ve vlastní kultuře a v jiných kulturách. Tento přístup bude založen na analytickém přístupu ke kulturním fenoménům, jejich kontextu, povědomí své vlastní ideologické perspektivy a kulturních hodnot, jako lidská práva, náboženství atd., a také k potenciálnímu konfliktu mezi kulturami. Studenti budou vedeni k empatii, tj. k akceptaci odlišných systémů kulturních hodnot, a ke schopnosti zapojit se do mezinárodní obchodní interakce.
Osnova
  • A
    1. Organizace a kultura
    2. Náboženství a jejich dopad na interkulturní komunikaci
    3. Stravovací návyky v různých kulturách
    4. Rozdělení kultur
    5. Neverbální komunikace a její význam
    B
    6. Finská obchodní etika
    7. Španělská kultura a její specifika
    8. Svátky a rituály v turecké kultuře
    9. Ruská obchodní kultura
    10. Americký individualismus a japonská týmová práce
    11. Potenciál polského trhu a polské kultury
    12. Prezentace
    13. Opakování a příprava na zkoušku - interkulturní testy
    1. Organizace a kultura
    Definice kultury
    Kulturní a interkulturní povědoní
    Typy kultury

    2. Náboženství a jejich dopad na interkulturní komunikaci
    Kultura, myšlení a jazyk
    Kulturní hodnoty
    Světová náboženství
    3. Stravovací návyky v různých kulturách
    Domácí a cílová kultura
    Národní kuchyně jako odraz kulturních hodnot
    4. Rozdělení kultur
    Národní identita
    Rozdělení podle Hofsteda, Tropenaarse a Lewise
    5. Neverbální komunikace a její význam
    Neverbální disciplíny
    Kinezika - gesta s odlišným významem v různých kulturách
    6. Finská obchodní etika
    Povědomí o kulturních rozdílech týkajících se hodnot a postojů
    Obchodní komunikace s Finy
    7. Španělská kultura a její specifika
    Národní stereotypy, jejich zkoumání a překonávání
    Obchodní komunikace se Španěly
    8. Svátky a rituály v turecké kultuře
    Adaptace na cílovou kulturu, akulturace a kulturní šok
    Obchodní komunikace s Turky
    9. Ruská obchodní kultura
    Pověry
    Obchodní komunikace s Rusy

    10. Americký individualismus a japonská týmová práce
    Individualismus a kolektivismus
    Obchodní komunikace s Američany a Japonci
    11. Potenciál polského trhu a polské kultury
    Překonávání podvodu a korupce
    Obchodní komunikace s Poláky
    12. Prezentace
    Prezentace studentů a diskuse
    13. Opakování
    50 otázek ke všem tématů
Literatura
    povinná literatura
  • HEINZ, K. Intercultural Communication. Karviná: SU OPF, 2014. info
  • HEINZOVÁ, K. Intercultural Communication, updated edition. Karviná: OPF SU, 2007. ISBN 978-80-7248-5. info
  • PRŮCHA, J. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-885-6. info
    doporučená literatura
  • BORSHEY, J., SWAN, R. Crossing Cultures. 2007. ISBN 9788853609755. info
  • GIBSON, R. Intercultural Business Communication. Spain: OUP, 2002. ISBN 0194421805. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Podmínkou přistoupení ke zkoušce je prezentace, seminární práce a 70% účast na seminářích.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž66
Přednáška13
Seminář26
Zkouška40
Celkem145
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2022.