INMBPOBP Objektové programování

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
léto 2024
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Radomír Perzina, Ph.D. (přednášející)
Ing. Radomír Perzina, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Radomír Perzina, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Ing. Jan Górecki, Ph.D.
Rozvrh
St 13:05–13:50 B207
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
INMBPOBP/01: St 13:55–15:30 B207, R. Perzina
INMBPOBP/02: St 15:35–17:10 B207, R. Perzina
Předpoklady
FAKULTA ( OPF ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 64/70, pouze zareg.: 1/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderními technikami tvorby programového vybavení, zejména s objektově orientovaným programováním, naučit je vytvářet a používat příslušné datové typy, pracovat s třídami a dynamickými typy, využívat dědičnost a polymorfismus.
Osnova
  • 1. Základy objektového programování
  • Historický vývoj programování. Strukturované a objektové programování. Metody návrhu programů. Objektově orientované programovací jazyky. Třídy, objekty, atributy, metody, konstruktory, destruktory. Vlastnosti objektů. Základy práce s Microsoft Visual Studiem. Základní struktura programu v C#.
  • 2. Zapouzdření
  • Ochrana stavu objektu. Modifikátory přístupu private, protected, public. Přístup k atributům přes metody get a set. Statické metody, statické proměnné. Přístup k instanci třídy z třídy.
  • 3. Dědičnost a polymorfismus
  • Dědičnost atributů a metod. Konstruktory a dědičnost. Virtuální metody. Přístup k metodám nadřazené třídy. Předdefinované virtuální metody. Abstraktní třídy. Přetypování objektů. Rozhraní. Polymorfismus. Přetěžování operátorů. Indexery.
  • 4. Knihovny tříd
  • Vytváření knihoven tříd. Využití externích knihoven. Řešení s více projekty. Jmenné prostory. Regiony. Strukturované komentáře. Generování XML dokumentace. Serializace objektů. Uložení stavu objektu do souboru a jeho opětovné načtení.
  • 5. Grafické uživatelské rozhraní
  • Aplikace typu Windows Forms. Formuláře, komponenty, ovládací prvky. Komunikace mezi ovládacími prvky. Zpracování vstupu od uživatele. Dynamické vytváření ovládacích prvků na formuláři. Vytváření uživatelských formulářů a dialogových oken. Systémové dialogy. Událostně řízené programování. Zpracování výjimek.
  • 6. Práce s databázemi
  • Přístup k datům, připojení k databázi a datovým zdrojům. Komponenty pro práci s databází. Vytvoření databáze. Zobrazení a editace tabulek. Vizuální formuláře pro práci s daty. Základy jazyka SQL.
  • 7. Specifika programovacího jazyka Java
  • Rozdíly mezi Jazyky C# a Java. Seznámení s vývojovým prostředím Eclipse. Ladění. Dědičnost, virtuální metody. Přístup k metodám nadřazené třídy. Balíčky a rozhraní.
Literatura
    povinná literatura
  • KAČMÁŘ D. Programujeme .NET aplikace ve Visual Studiu .NET. Computer Press. ISBN 8072265695. info
  • ČADA, O. Objektové programování. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2745-5. info
    doporučená literatura
  • NAGEL, CH. a kol. C# 2005 - Programujeme profesionálně. New Yersey: Wiley Publishing, Inc., 2007. ISBN 0-7645-7534-1. info
  • SHARP, J. a J. JAGGER. Microsoft Visual C# .NET - krok za krokem. Brno: Mobil Media, 2002. ISBN 8086593274. info
  • POKORNÝ J. Úvod do .NET FRAMEWORK. Computer Press, 2002. ISBN 8086593169. info
Informace učitele
Semestrální projekt, minimálně 70% účast na seminářích, samostatné zpracování příkladů, vyhledávání a zpracování zdrojů na Internetu, zpracování cizojazyčných zdrojů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2015, zima 2016, zima 2017, zima 2018, zima 2019, zima 2020, zima 2021, zima 2022, léto 2023.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/leto2024/INMBPOBP