OPF:KOM513 Pracovní komunikace - Informace o předmětu
KOM513 Pracovní komunikace
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2006
- Rozsah
- 2/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Bankovnictví (program OPF, M_HOSPOL)
- Bankovnictví (program OPF, N_HOSPOL)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL) (2)
- Firemní finance (program OPF, M_EKOMAN)
- Informatika v ekonomice (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Národohospodářství (program OPF, M_HOSPOL)
- Sociální management (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Kurz je zaměřen na získání základních informací o pracovní komunikaci jako o interakci probíhající v pracovní činnosti. Je chápán také jako úvod k nabídce komunikačních disciplin katedry s cílem prověřit základní komunikační návyky a doporučit cesty ke zdokonalení.
- Osnova
- Struktura kurzu:
1. Pojem pracovní komunikace a její specifika
2. Sféry pracovní komunikace
3. Formy a typy pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
4. Charakteristika ústních forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
5. Charakteristika písemných forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
6. Základní dovednosti v pracovní komunikaci
7. Vztah manažerské činnosti a pracovní komunikace
8. Komunikační podpora marketingu
9. Komunikace v reklamě a reklama v komunikaci
10. Firemní komunikace
11. Možnosti hodnocení úspěšnosti a efektivnosti pracovní komunikace
12. Charakteristika některých interakčních vzorců v pracovní komunikaci
Obsah kurzu:
1. Pojem pracovní komunikace a její specifika
Pracovní komunikace jako chování v procesu práce. Specifika této komunikace - vyjádření pracovních vztahů v určité sféře (institucionalizace, hierarchizace, kooperace, soutěživost, soupeřivost).
2. Sféry pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
Základní porovnání specifik komunikace ve sférách: výrobní, obchodně-podnikatelské, státní správy, mezinárodních styků, ve službách, ve školství a vědě, vojenské sféře, zdravotnictví, výkonu práva atd.
3. Formy a typy pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
Ústní a písemná forma pracovní komunikace. Možnosti typologie (např. vyjednávání, řešení stížností, komunikační revize, pracovní pohovory apod.).
4. Charakteristika ústních forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
Charakteristika fází procesu vzniku a interpretace ústních forem pracovní komunikace, např. obchod - prodej, vyřizování stížností, pracovní porady, pracovního pohovoru apod.
5. Charakteristika písemných forem pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře
Porovnání fází procesu vzniku a interpretace písemných forem pracovní komunikace, např. obchodního dopisu, pracovní smlouvy, zápisu, protokolu apod.
6. Základní dovednosti pracovní komunikace
Užívání verbálních a neverbálních prostředků. Umění naslouchání a interpretace. Práce s textem a kontextem. Monologická a dialogická komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
7. Vztah manažerské činnosti a pracovní komunikace
Intrapersonální, interpersonální, skupinová a organizační manažerská komunikace. Procesy realizace a prostředky v nich používané.
8. Komunikační podpora marketingu
Podíl komunikace na marketingu. Procesy marketingové komunikace (např. kampaně pro průzkum trhu) a verbální i neverbální prostředky pro realizaci a interpretaci těchto procesů.
9. Komunikace v reklamě a reklama v komunikaci
Komunikační principy reklamní činnosti. Poměr verbálních a neverbálních prostředků reklamy v dnešní době.
10. Firemní komunikace
Komunikace uvnitř firmy - procesy a prostředky. Komunikace s kooperujícím a konkurenčním prostředím. Komunikace firmy s veřejností. Možnosti zvyšování úspěšnosti a efektivity pracovní komunikace ve firmě a využití výsledků revize komunikace (komunikačního auditu).
11. Možnosti hodnocení úspěšnosti a efektivity pracovní komunikace obchodně-podnikatelské sféře
Pojetí úspěšnosti a efektivity komunikace. Některé metody hodnocení tzv. komunikační kapacity komunikantů (např. egogram, asertivní schopnosti apod.).
12. Charakteristika některých interakčních vzorců v pracovní komunikaci
Pojetí interakčního vzorce. Základní parametry pro tvorbu vzorců a jejich vyhodnocování. Praktické využití interakčních vzorců v prognózování úspěšnosti pracovní komunikace v obchodně-podnikatelské sféře.
V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci jsou využívá
- Struktura kurzu:
- Informace učitele
- Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2006/KOM513