MAR105S Obchodní společnosti

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
3/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Halina Starzyczná, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky obchodních společností s důrazem na problematiku retailingu, kterému je ve vyspělých zemích věnována značná pozornost pro jeho význam nejen v oblasti vytváření pracovních míst, podílu na HDP, ale především v uspokojování potřeb zákazníků - spotřebitelů jako hlavního kritéria úspěšnosti obchodního podniku. Předmět je zaměřen zejména na hlavní rozvojovou složku, což jsou velké a střední firmy, může však posloužit i malým podnikatelům, kteří chtějí uspět na trhu a uplatnit se zde po boku velkých firem či různých obchodních sdružení.
Osnova

  • Struktura výkladu:
    1. Okolí obchodní společnosti
    2. Strategie obchodní společnosti
    3. Marketingové cíle obchodních společností
    4. Územní a tržní analýza
    5. Řízení a plánování prodeje
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    9. Mzdové systémy v obchodě a pracovní motivace
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    12. Manažérský systém informací
    13. Bezpečnostní management

    Obsah předmětu:
    1. Okolí obchodní společnosti
    Charakter obchodu ve světě a v ČR. Vývojové trendy obchodu a obchodních podniků. Tržní dominance a internacionalizace, globalizace, superkonkurence a akcelerace změn. Maloobchodní a velkoobchodní vývojové trendy. Vývojový cyklus maloobchodního trhu a jeho fáze.
    2. Strategie obchodní společnosti
    Filosofie, vize a poslání obchodních společností. Specifika působící na formulaci strategie retailingové firmy. Nejznámější podnikatelské strategie v obchodě. Mezinárodní rozvojové strategie. Stategie Trading up a Trading down. Mezinárodní rozvojové strategie rertailingu.
    3. Marketingové cíle obchodních společností
    Marketingové cíle a rozhodnutí maloobchodních a velkoobchodních firem. Marketingový mix obchodu a maloobchodu. Vztah mezi marketingovou a finanční strategií. Úpadky v obchodě a jejich specifické příčiny.
    4. Územní a tržní analýza
    Metody vymezení zájmové oblasti obchodních společností a maloobchodních jednotek. Metoda kruhových a časových vzdáleností. Obchodní gravitace. Reillyho zákony. Metody odhadu kupního potenciálu. Obratová metoda. Metoda plošného standardu. Huffův pravděpodobnostní model. Index maloobchodní saturace. Aplikace rozhodovací analýzy při lokalizaci maloobchodní jednotky.
    5. Řízení a plánování prodeje
    Řídící proces a hlavní nástroje řízení obchodního podniku. Plánování prodeje a odhad koupěschopné poptávky. Metody plánování a prognózování. Marketingový plán a prodejní plán jako součást obchodně-finančního plánu. Řízení kategorií (category management).
    6. Organizování a modelování organizačních struktur v obchodě
    Organizační vývoj firmy. Vzájemné souvislosti mezi její velikostí a organizací. Dělba práce a nejvhodnější typy organizačních struktur v obchodě. Organizační vývoj a vnitropodnikové řízení.
    7. Formy koncentrace a kooperace v obchodě
    Spontánní a smluvní koordinace obchodních podniků. Kartely a syndikáty. Měření koncentrace v obchodě. Koncentrační koeficienty. Herfindahlův-Hirschmanův index. Vertikální a horizontální formy integrace a kooperace. Kapitálové propojení. Koncentrační a kooperační tendence v obchodě ČR.
    8. Řízení lidských zdrojů (vybrané problémy)
    Klíčové otázky. Plánování lidských zdrojů. Analýza vnějších a vnitřních vlivů a budoucí požadavky. Metody odhadu počtu pracovníků nosných profesí. Standard výkonu pro homogenní soubor provozních jednotek. Tvorba objemu a struktury personálu a znaky sociálně- profesních skupin v obchodě.

    9. Mzdové systémy v obchodě a pracovní motivace
    Mzdové systémy v obchodě a motivační účinnost mzdy. Odměňování prodejního personálu. Přímé peněžní stimuly, nepřímé peněžní a nepeněžní stimuly v obchodní praxi a jejich mix.
    10. Pracovní procesy v obchodním provozu
    Charakteristika pracovních procesů a vlivy na ně působící. Klíčové oblasti operativního řízení maloobchodní jednotky. Vnější a vnitřní faktory obchodního provozu maloobchodní a velkoobchodní jednotky.
    11. Organizace práce v obchodním provozu
    Metody or
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu v termínu stanoveném vyučujícím, jehož hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008.