MME141S Statistické metody pro ekonomy

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (přednášející)
Mgr. Radmila Krkošková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Elena Mielcová, Ph.D. (cvičící)
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc. (cvičící)
Garance
prof. RNDr. Josef Tošenovský, CSc.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Poskytnout hlubší pohled na statistické metody vhodné ke zpracování vícerozměrných dat, ovládnout teoretický aparát vybraných metod a naučit se je aplikovat pomocí statistických programů na počítači PC. Seznámit studenty s principy speciálních ekonomicko-matematických metod, které jsou nepostradatelnou součástí moderního řízení. Tyto metody se naučí prakticky ovládat tak, aby je dovedli aplikovat v marketingu a aby dikázali efektivně kontrolovat a řídit kvalitu produkce ve všech etapách výrobního procesu, tj. v předvýrobní, výrobní i povýrobní etapě. Současně se seznámí s metodami, jejichž znalost vyžadují od řídících pracovníků i nejvýznamnější normy pro řízení kvality, např. americká QS 9000, nebo německá VDA 6.1. Tyto normy jsou závazné pro řadu odvětví, např. pro všechny dodavatele automobilového průmyslu.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Základní pojmy a metody ze statistiky
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy
    4. Regresní analýza
    5. Korelační analýza
    6. Analýza rozptylu (ANOVA)
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce
    8. Úplné faktorové plány
    9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi
    10. Taguchiho metody: ztrátová funkce
    11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost
    12. Metody prognózování tržeb
    Obsah předmětu:
    1. Základní pojmy a metody ze statistiky - Charakteristiky polohy, charakteristiky variability, šikmost, špičatost, statistický soubor se dvěma znaky, testy statistických hypotéz
    2. Testování hypotéz v marketingu - parametrické testy - Marketingová případová studie, co přináší parametrické testování statistických hypotéz v marketingu, jednovýběrový t-test, dvouvýběrový t-test - nepárový a párový
    3. Testování hypotéz v marketingu - neparametrické testy - Mediánový test (pro 1 výběr), chi-kvadrát test pro 1 výběr, dvouvýběrové testy, chi-kvadrát test pro 2 výběry, Mann-Whitneyův test , Wilcoxonův párový test
    4. Regresní analýza - Podstata regresní analýzy, odhad regresních koeficientů, test významnosti regresních koeficientů, intervaly spolehlivosti regresních koeficientů, test vhodnosti regresního modelu
    5. Korelační analýza - Koeficient korelace, index korelace, Spearmanův koeficient (pořadové) korelace, vícenásobná lineární závislost - vztahy pro dvě vysvětlující proměnné
    6. Analýza rozptylu (ANOVA) - Jednofaktorová ANOVA, postup při analýze rozptylu s jedním faktorem, míra těsnosti závislosti
    7. Analýza rozptylu (ANOVA): Dvojné třídění a Latinské čtverce - Dvojné třídění, trojné třídění (Latinské čtverce)
    8. Úplné faktorové plány - Základy experimentování a oblasti použití, experimentální procedura, efekt (vliv) faktoru, významnost efektu, test významnosti efektu, grafické hodnocení efektu faktoru, grafy interakcí, model experimentu
    9. Částečný faktorový experiment se dvěma úrovněmi - Poloviční plány, grafická metoda
    10. Taguchiho metody: ztrátová funkce - Definice a vlastnosti ztrátové funkce, ztrátová funkce pro různé typy tolerance
    11. Taguchiho metody: celkové náklady na jakost - Monitorování nákladů na jakost, regulační diagramy
    12. Metody prognózování tržeb - Analýza trendové složky, analýza sezónní složky, model konstantní sezónnosti, analýza náhodné složky, testování vlastností náhodné složky, prognózování, kauzální prognostické metody.


    Výuka seminářů probíhá v počítači vybavených učebnách. Studijní materiály jsou rovněž dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě. Na internetu je k dispozici eLearningový předmět Statistické metody pro ekonomy.
Informace učitele
Kredity jsou udělovány za úspěšné zpracování seminární práce a vykonání zkoušky. Seminární práce je aktivita, kdy studenti jednotlivě, nebo v malých skupinách (2 až 4 studenti) zpracovávají komplexně zadaný úkol za použití PC. Ke zpracování je stanovena doba zpravidla několika týdnů. Zkouška je písemná (formou testu), k úspěšnému vykonání zkoušky je zapotřebí získat alespoň 60 bodů ze 100.
Klasifikace zkoušky se provádí následovně:
0 až 59: nevyhověl (4), 60 až 69: dobře (3), 70 až 84: velmi dobře (2), 85 až 100: výborně (1).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008, zima 2009.