SV605 Kapitoly z dějin evropské kultury

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
2/1/0. 5 kr. Ukončení: z.
Garance
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Poskytnout posluchačům nezbytnou orientaci v dějinách evropské civilizace a ve vybraných kapitolách světového kulturního dědictví. Jejich obsah zprostředkovat jako nezbytný pro služby cestovního ruchu i mezinárodně obchodní činnost a integrační procesy soudobé Evropy. Studium kulturních dějin objasňovat a zprostředkovávat jako poznání umělecké kultury v časovém sledu jednotlivých epoch a v celkovém kontextu evropských dějin, které přibližovat ukázkami z nejnovějších videofilmů.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Tematika kulturních dějin a jejich propojení s dějinami politiky a hospodářství
    2. Mimoevropské civilizace
    3. Antické Řecko
    4. Antický Řím
    5. Raný středověk
    6. Feudální vývoj a kultura křesťanské Evropy
    7. Gotická epocha
    8. Od středověku k novověku
    9. Šíření evropské kultury a střet civilizací
    10. Evropské baroko a jeho proudy v 17. a 18. století
    11. Kulturní proudy 19. století
    12. Epocha moderního výtvarného umění
    13. Novodobé slohy v architektuře
    14. Nejvýznamnější evropské galerie a muzea
    Obsah kurzu:
    1. Tematika kulturních dějin a jejich propojení s dějinami politiky a hospodářství
    Evropa a otázky jejích dějin: existuje evropská civilizace? Evropský pravěk "od tundry k chrámu". Zdroje evropské kultury.

    2. Mimoevropské civilizace
    Evropský kulturní vývoj - Summer, Babylón, Elam, Akkad, Chetité a Egypt.

    3. Antické Řecko
    Kréta a Mykény - egejské kultury jako nejstarší evropské civilizace. Starověké Řecko a Makedonie (vázové malířství, architektura, sochařství), nejvýznamnější antické památky.

    4. Antický Řím
    Etruskové, Římané (způsob života a umění) v době republiky, vrcholného a pozdního císařství, pád Říma a umění "barbarských národů".

    5. Raný středověk
    Od civilizace středomořské k evropské civilizaci. Raně křesťanské a byzantské umění, architektura, malířství. Byzanc jako nositelka antické kultury a "most mezi Evropou a Ásií.

    6. Feudální vývoj a kultura křesťanské Evropy
    Předrománské slohy: karolínská a otonská renesance. Epocha románská (architektura, sochařství, malířství). Kultura Židů a její specifika.

    7. Gotická epocha
    Evropa a Orient, křížové výpravy, města a dálkový obchod. Ideál rytířství a jeho odraz v umění.. Evropská architektura, sochařství, malířství, specifika gotického chápání světa.

    8. Od středověku k novověku
    Renesance jako životní styl podnikatelských vrstev. Osobnosti renesančního umění v Itálii. Manýrismus. Německé a nizozemské renesanční malířství.

    9. Šíření evropské kultury a střet civilizací
    Šíření evropské kultury do "Nového světa", civilizace Aztéků a Inků, vznik koloniální kultury v Americe.

    10. Evropské baroko a jeho proudy v 17. a 18. století
    Nizozemské malířství 17. století, podstata barokního stylu, baroko v Evropě. Baroko, rokoko a klasicismus.

    11. Kulturní proudy 19. století
    Civilizace "fin de siécle". Secese jako poslední univerzální sloh, představitelé secese.

    12. Epocha moderního výtvarného umění
    Umělecké směry od 70. let 19. století, impresionismus, kubismus, expresionismus, surreallismus. Umělecká centra avantgardy: Paříž, Mnichov. Bauhaus. Kultura ve službách totalitarismu. Umělecký pluralismus.

    13. Novodobé slohy v architektuře
    Architektura a průmyslová civilizace. Moderna, postmoderna a její monumenty. Nová centra umění po 2. světové válce.

    14. Nejvýznamnější evropské galerie a muzea
    Vymezení pojmu kulturní památka. Mezinárodní ochrana kulturního dědictví - UNESCO, Rada Evropy. Umělecká kultura v současném cestovním ruchu.

    V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média v multimediální učebně KSv. V seminářích je výuka doplňována tématicky vhodnými videokazetami.
Informace učitele
Absolvování testu v průběhu semestru (s 60 % úspěšností) je předpokladem přijetí ke zkoušce. Zkouška má zpravidla ústní formu a je složena ze dvou otázek (jedna všeobecně historická, druhá se zaměřením na uměleckou kulturu v současném cestovním ruchu).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, léto 1991, zima 1991, léto 1992, zima 1992, léto 1993, zima 1993, léto 1994, zima 1994, léto 1995, zima 1995, léto 1996, zima 1996, léto 1997, zima 1997, léto 1998, zima 1998, léto 1999, zima 1999, léto 2000, zima 2000, léto 2001, zima 2001, léto 2002, zima 2002, léto 2003, zima 2003, léto 2004, zima 2004, léto 2005, zima 2005, léto 2006, léto 2007.