KOM501 Rétorika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Magdaléna Bystroňová (cvičící)
Garance
Magdaléna Bystroňová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 11 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy moderní rétoriky jako interdisciplinární vědy o efektivní komunikaci. Posluchači budou seznámeni se základními podmínkami efektivní komunikace, komunikačními prostředky řečníka a zvukovou stránkou projevů. Pozornost bude věnována rétorickým prostředkům, jejich významu a využití v současné obchodně podnikatelské komunikaci. Důraz je kladen především na rozvoj monologické komunikační kompetence. Seminární složka je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností posluchačů s využitím prezentační techniky.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Předmět moderní rétoriky
    2. Vývoj rétoriky
    3. Verbální prostředky komunikace
    4. Neverbální prostředky komunikace
    5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
    6. Zvuková modulace řečnických projevů
    7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
    8. Zpracování projektu
    9. Logické základy rétoriky
    10. Příprava a realizace prezentace
    Obsah předmětu:
    1. Předmět moderní rétoriky
    Vymezení předmětu současné rétoriky. Interdisciplinární charakter současné rétoriky. Rysy moderní rétoriky. Význam moderní rétoriky pro podnikatele.
    2. Vývoj rétoriky
    Vznik rétoriky v 5. století př.n.l., význam antické rétoriky. Aristotelova Rétorika jako pramen poznání i základ novějších rétorických prací. Helénistická a římská rétorika, Qintilianus a jeho Základy řečnictví. Středověké řečnictví - postavení rétoriky mezi 7 svobodnými uměními, formování hermeneutiky. Vliv reformace a protireformace na rétoriky národních jazyků. Rétorika 19. stol. jako rozvoj praktické stylistiky. Rétorika 20. stol. jako nauka o dosahování komunikačních efektů.
    3. Verbální prostředky komunikace
    Členění verbálních prostředků. Základní a specifické jazykové prostředky. Specifika mluvených a psaných komunikátů. Současná jazyková situace a obecné zásady užívání jazyka. Komunikační prostředky podnikatele.
    4. Neverbální prostředky komunikace
    Typy neverbální prostředků komunikace, jejich funkce a specifika v obchodně podnikatelské praxi. Nácvik neverbálního chování v různých komunikačních situacích.
    5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
    Nociální a expresivní prostředky. Abstraktní a konkrétní jazykové prostředky. Termíny a profesionalizmy. Užívání slov cizího původu. Internacionalismy. Konotativní významy. Parazitní slova. Koheze a koherentnost textu. Aktuální členění větné. Typy vět a jejich délka. Typy řečnických projevů.
    6. Zvuková modulace řečnických projevů
    Fyziologie mluvení. Technika mluveného projevu. Základní pravidla výslovnosti hlásek a hláskových skupin. Členění a modulace souvislé řeči. Rytmus, pauzy, dynamika, intonace, barva hlasu, tempo.
    7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
    Sugestivní řečnické prostředky (figury a tropy). Emfatické, názorné a dramatické prostředky. Význam specifických jazykových prostředků pro obchodně podnikatelské texty. Nefigurální řečnické prostředky.
    8. Zpracování projektu
    Základní postupy při zpracování projektu. Cíle, prostředky, cílové skupiny projektu. Monitorování a evaluace projektu. Zpracování zprávy podle metodiky ERW. Životopis.
    9. Logické základy rétoriky
    Argumentace a přesvědčování v komunikaci. Zásady správného usuzování. Zákony formální logiky. Podmínky správného definování a třídění pojmů. Eristické úskoky a triky.
    10. Příprava a realizace prezentace
    Příprava vlastních prezentací s využitím moderní prezentační techniky. Analýza a hodnocení vlastních prezentací. Názorné prostředky prezentace.

    V rámci výuky kurzu a k jeho prezentaci jsou využívána elektronická média.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
  • TRNKA, J. Soudobá rétorika pro ekonomy. Praha, 1997. ISBN 80-7079-464-X. info
Informace učitele
Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování kurzu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/KOM501