MAR061S Management služeb cestovního ruchu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
2/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Kostková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Výuka tohoto předmětu seznamuje posluchače se základními, specifickými i doplňkovými službami cestovního ruchu, jejich organizací a řízením v členění na služby cestovních a dopravních kanceláří, služby dopravy, služby pojištění, celní a pasové služby, služby ubytovací, stravovací a lázeňské a požadavky na pracovníky cestovního ruchu.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Odvětví a služby cestovního ruchu
    2. Služby cestovních kanceláří
    3. Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
    4. Služby železniční dopravy
    5. Služby letecké a lodní dopravy
    6. Služby silniční a ostatní dopravy
    7. Celní a pasová služba v cestovním ruchu
    8. Služby pojištění v cestovním ruchu
    9. Platební karty
    10. Služby ubytovací
    11. Služby stravovací
    12. Lázeňské služby
    13. Programové služby a animace v cestovním ruchu

    Obsah předmětu:
    1. Odvětví a služby cestovního ruchu
    Charakteristika odvětví cestovního ruchu. Podstata a zvláštnosti služeb cestovního ruchu. Charakteristika a klasifikace služeb cestovního ruchu. Komplexnost služeb cestovního ruchu. Právní vztahy při poskytování služeb cestovního ruchu.
    2. Služby cestovních kanceláří
    Význam, funkce a klasifikace cestovních kanceláří. Cestovní kanceláře v České republice. Organizační struktura cestovních kanceláří. Služby cestovních kanceláří. Turistická informační střediska. Asociace turistických informačních středisek (A.T.I.S.).
    3. Požadavky na pracovníky cestovního ruchu
    Osobnost pracovníka cestovního ruchu. Profil vedoucího pracovníka. Profil provozního pracovníka. Profil průvodce cestovního ruchu.
    4. Služby železniční dopravy
    Vnitrostátní železniční doprava (přepravní předpisy, jízdní řád, druhy vlaků, dopravní ceniny, lůžkové a lehátkové lístky, přeprava skupin,). Mezinárodní železniční doprava (zahraniční dopravní ceniny, tarify, slevy, reklamace).
    5. Služby letecké a vodní dopravy
    Informační a dopravní služby pro cestující. Letecké společnosti a asociace. Vnitrostátní letecká doprava (letový řád, tarify, dopravní ceniny, reklamace, přeprava zavazadel). Mezinárodní letecká doprava.Organizace a služby vodní dopravy.
    6. Služby silniční a ostatní dopravy
    Služby silniční dopravy (silniční doprava a silniční síť, pravidelná a nepravidelná doprava účastníků cestovního ruchu, služby motoristům). Služby ostatních druhů dopravy (MHD a středisková doprava, horská dopravní zařízení).
    7. Celní a pasová služba v cestovním ruchu
    Cestovní doklady a víza. Celní zákon a celní kontrola. Devizový zákon a devizová kontrola.
    8. Služby pojištění v cestovním ruchu
    Cestovní pojištění. Pojištění pracovních cest. Pojištění asistenčních služeb cestovních kanceláří. Mezinárodní smlouvy o zdravotní pomoci.
    9. Platební karty
    Bezhotovostní platební styk v cestovním ruchu, druhy, charakteristika a možnosti využití v zahraničním cestovním ruchu.
    10. Služby ubytovací
    Kategorizace ubytovacích zařízení. Organizace práce jednotlivých pracovišť ubytovacího střediska. Služby placené a neplacené. Pracovníci ubytovacího střediska.
    11. Služby stravovací
    Kategorizace stravovacích středisek. Nabídka a poptávka ve stravovacím středisku. Organizace práce v odbytovém středisku. Organizace práce ve výrobním středisku. Organizace práce na úseku zásobování. Skladové hospodářství.
    12. Lázeňské služby
    Význam a klasifikace lázeňských služeb. Lázeňská péče. Druhy lázeňských pobytů.
    Ubytovací a stravovací služby, společensko - kulturní služby. Doplňkové služby.
    13. Programové služby a animace v cestovním ruchu
    Podstata a význam programových služeb. Hledisko funkce a místa poskytování. Hledisko spotřebního určení.Význam a charakteristika animací.

    Využití elektronických médií:
    V rámci výuky předmětu a k jeho prezentaci jsou využívána tato elektronická média:video a dataprojektor.
Literatura
    povinná literatura
  • HORNER, S., SWARBROOKE, J. Cestovní ruchu, ubytování a stravování, využití volného času. Praha: Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0202-9. info
  • KOLEKTIV. Služby a cestovný ruch. Bratislava: Sprint, 2001. ISBN 80-88848-78-4. info
  • KNOP, K. Lázeňství, ekonomika a management. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-717-6. info
  • BERÁNEK,J.,KOTEK,P. Řízení hotelového provozu. Praha:Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-400-2. info
  • NĚMČANSKÝ, M. Management cestovního ruchu. Karviná: OPF SU, 1995. ISBN 80-85879-18-2. info
  • KASPAR, C. Úvod do manažmentu cestovného ruchu. B. Bystrica: EF UMB, 1995. ISBN 80-901166-3-9. info
  • KUNEŠOVÁ, E., NEDVĚDOVÁ, A. Technika cestovního ruchu. Praha: Grada, 1992. ISBN 80-85623-32-3. info
    doporučená literatura
  • ZELENKA, J.,PÁSKOVÁ, M. Výkladový slovník cestovního ruchu. Praha: MMR, 2002. info
  • ORIEŠKA, J. Technológia služieb cestovného ruchu I. B. Bystrica: Ekonomická fakulta, 1999. ISBN 80-88825-85-7. info
  • ORIEŠKA, J. Služby cestovného ruchu. B. Bystrica:EF UMB, 1998. ISBN 80-8055-110-3. info
  • KASPAR, C. Základy cestovného ruchu. B. Bystrica: EF UMB, 1995. ISBN 80-901166-5-5. info
  • EISLER, J. Ekonomika podniků dopravy. Praha: VŠE, 1994. ISBN 80-7079-268-X. info
  • ORIEŠKA, J. Technológia služieb cestovných kancelárií - praktikum. Ekonomická fakulta Univerzity Mateja Bela B. Bys, 1991. ISBN 80-225-0242-1. info
  • KRAJČOVIČ, P. Riadenie kvality služieb rest. stravovania a prechodného ubytovania. Bratislava: VŠE, 1990. info
  • BUREŠ, J., FILIP, V. Jednotné zásady hotelového provozu. Praha: Merkur, 1989. info
  • ČERNÝ, J. Lázně v Československu. Praha: Práce, 1989. info
  • KOPŠO, E. Materiálno-technická základňa cestovného ruchu a spol. stravovania. Bratislava: SPN, 1989. info
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do 3. týdne po zahájení výuky. Odevzdání projektu do konce zápočtového týdne. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání projektu, jeho hodnocení je součástí celkového hodnoceni studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2006.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/MAR061S