OPF:SV654S Metody sociologického výzkumu - Informace o předmětu
SV654S Metody sociologického výzkumu
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2007
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ivona Buryová, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc. (cvičící)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Vojtěch Malátek, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Předpoklady
- SV651S Sociologie && MME116S Kvantitativní metody B
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, M_EKOMAN)
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Evropská integrace (program OPF, N_HOSPOL)
- Evropská unie (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, M_HOSPOL)
- Finance (program OPF, N_HOSPOL)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, N_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Sociální management (program OPF, B_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, M_HOSPOL)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, N_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Naučit studenty základním metodám a technikám sociologického výzkumu tak, aby je mohli využít v oblasti sociálního managementu, ale i šíře ve sféře ekonomiky, marketingu a managementu vůbec (formulovat výzkumný problém, zvolit vhodné metody a techniky, realizovat výzkum, interpretovat jeho výsledky a aplikovat je v praxi). Vhodnými formami a metodami výuky dosáhnout toho, aby získané znalosti studenti využili také při zpracování diplomových prací.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Charakteristika sociologického výzkumu
2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
3. Organizace sociologického výzkumu
4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
7. Anketa v sociologickém výzkumu
8. Komunikační výzkum
9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
12. Sociometrie
13. Aplikace sociologického výzkumu při výzkumu trhu
Obsah předmětu:
1. Charakteristika sociologického výzkumu
Místo výzkumu ve vědeckém poznání. Objekt, předmět a cíl sociologického výzkumu. Výzkum jako poznávací proces. Základní a výběrový soubor.
2. Druhy sociologického výzkumu a výzkumných procedur
Druhy sociologického výzkumu a jeho funkce. Metody, procedury a techniky sociologického výzkumu. Druhy výzkumných procedur a jejich hodnocení.
3. Organizace sociologického výzkumu
Přípravná fáze sociologického výzkumu. Projekt výzkumu (úvodní studie). Formulace výzkumného problému a pracovních hypotéz. Ověření projektu výzkumu - předvýzkum. Sběr empirických údajů.
4. Charakteristika pozorování a rozhovoru, jejich praktické provádění
Charakteristika pozorování. Druhy pozorování. Metodika přípravy a provedení pozorování. Záznam pozorování. Možnosti ověřování výsledků pozorování. Použití rozhovoru jako jedné z technik dotazování. Formy rozhovoru. Zásady pro praktické provádění rozhovoru a pro chování tazatele.
5. Dotazování a jeho použití při získávání sociologických informací
Charakteristika dotazníku a možnosti jeho použití. Konstrukce dotazníku (úvodní strana dotazníku, rozsah, stylistická a grafická úprava, uspořádání a obtížnost otázek, formulace dotazníkových otázek, klasifikace dotazníkových otázek). Průvodní dopis k dotazníku.
6. Technika studia dokumentů v sociologickém výzkumu
Druhy dokumentů a operace s nimi. Přednosti a nevýhody studia dokumentů. Osobní dokumenty. Úřední dokumenty. Tištění a další materiály hromadného předávání informací. Obsahová analýza. Sekundární analýza.
7. Anketa v sociologickém výzkumu
Faktory efektivnosti ankety. Typy a znaky anket. Některé chyby při formulaci anketních otázek. Uplatnění ankety ve výzkumu politického chování. Hodnocení a rozšiřování ankety.
8. Komunikační výzkum
Vznik a rozvoj komunikačního výzkumu. Předmět komunikačního výzkumu. Metody zkoumání vlivu masově komunikačních prostředků na společenské vědomí, socializaci člověka a enkulturaci. Zkoumání funkcí masové komunikace na propagaci, reklamu, sociální kontrolu, zábavu a rekreaci.
9. Statistická procedura v sociologickém výzkumu
Význam a místo statistické procedury v poznávacím procesu výzkumu. Její varianty. Výběrové šetření a jeho provádění. Různé výběrové postupy. Statistické třídění jako analýza prvního stupně a prostředky statistického popisu.
10. Kvantifikace v sociologickém výzkumu
Proces kvantifikace. Znaky nominální a ordinální. Znaky kvantitativní měřitelné. Základní druhy stupnice. Stupnice dichotomické a trichotomické. Stupnice a přímé měření. Nepřímé měření a sociologické ukazatele.
11. Aplikace statistických postupů v sociologickém výzkumu
Statistické řady, střední hodnoty a měření variability, základy statistické teorie vztahů, korelace podle pořadí a míry sdruženosti a statistická indukce, pořadová korelace. Sdruženost a použití testu chí-kvad
- Struktura výkladu:
- Literatura
- Informace učitele
- Zpracování projektu sociologického výzkumu vybraného problému (preferovaně v návaznosti na téma diplomové práce), přednesení a obhajoba základních záměrů a hypotéz projektu v semináři a úspěšné absolvování písemného testu v průběhu semestru jsou předpokladem přijetí ke zkoušce. Zkouška má ústní nebo písemnou podobu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2007, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2007/SV654S