KCJKE121S Wirtschafts- und Kulturstudien

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
Přednáška 3 HOD/SEM. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Hanne-Lore Bobáková, Ph.D.
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Úroveň - B 2.2 - C 1.1 pokročilí Cílem předmětu je komparace české kultury a hospodářství s kulturou a hospodářstvím cílové země. Začleněn je interkulturní aspekt komunikace. Důraz je kladen na zmapování evropského prostoru.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Fakta o zemích EU
    2. Marketing a produkt
    3. Obchodní inzerce, styk s veřejností
    4. Přizpůsobování existující obchodní struktuře, nový sortiment výrobků, nábor pracovníků
    5. Analýza transportu, chování dodavatele
    6. Turistika
    7. Umění řízení lidí
    8. Prezentace a demonstrování prodeje
    9. Krizový management
    10. Zahraniční investice a kulturní odlišnosti v obchodě
    11. Překonání národní jednotvárnosti v obchodě
    Obsah předmětu:
    V rámci cvičení je studentům nabízena široká škála cvičení zaměřených na srovnání kulturních a hospodářských reálií jednotlivých zemí EU s českou kulturou a hospodářstvím. Důraz je dále kladen na rozvíjení interkulturní, jazykové a komunikativní kompetence.
    l. Evropská unie
    (globalizace, zdroje a cíle EU, geografická data, Maastrichtská smlouva, legislativní kompetence, angličtina jako standardní jazyk a postavení dalších jazyků)
    2. Marketing a rozšiřování trhu
    (průzkum trhu v rámci EU, nadnárodní společnosti, marketingové strategie, povědomí spotřebitelů, image obchodní značky produktu, význam kulturního prostředí)
    3. Reklama a podpora prodeje
    (panevropská reklamní kampaň, transnárodní tradice, reklamní strategie, pohled v kontextu, kulturní rozdíly)
    4. Jednání a prodej
    (mezinárodní jednací styly, dělení kultur, etika a etiketa obchodního jednání, kulturní zvláštnosti, pracovní pohovor)
    5. Distribuce a transport
    (přeprava, reklama celosvětových produktů, evropský konzument, spotřeba a ceny, vnímání obchodní značky)

    6. Turistika
    (turistika uvnitř EU, marketing techniky a služby, akulturace, stereotypy, vícejazyčné a multikulturní komunity, mezinárodní etiketa)
    7. Týmová spolupráce
    (výkonná komunikace, týmová práce a její organizace, charakteristiky, kulturní předpoklady, obchodní etiketa, non-verbální signály)
    8. Prezentace
    (cíle, analýza spotřebitelů, obsah, organizace, chování)

    9. Konfliktní management
    (zdroje a typy konfliktů v obchodní komunikaci, strategie při řešení konfliktu, mezinárodní konflikt )

    10. Mezinárodní obchod a nadnárodní a mezinárodní spolupráce
    (obtížnosti v obchodní komunikaci, jazykové bariéry, koncepty času a prostoru, jazyk těla a sociální chování a vystupování, role a postoje, náboženství a hodnoty, rozhodování)
    11. Interkulturní perspektivy a non-verbální komunikace
    (typy non-verbální komunikace, kinetika, haptika, chronemika, proxemika, vokalika, interkulturní trénink)
Literatura
    doporučená literatura
  • HÖPPNEROVÁ, V. Deutsch in der Wirtschaft. Scientia. Praha: pedagogické nakladatelství, 1993. info
  • NUDING, H., HALLER, J. Wirtschaftskunde. Stuttgart: Klett, 1993. info
  • SIEBERT, H. Volkswirtschaftslehre. Kohlhammer. Köln, 1992. info
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Předmět je ukončen zápočtem, který posluchači získají na základě: zvládnutí předepsaného obsahu předmětu, komparativní studie na jedno z nabízených témat a její následná prezentace a absolvování závěrečného kreditního testu. V průběhu semestru mají posluchači možnost získat až 100 bodů jako maximum, přičemž k získání zápočtu musí obdržet alespoň 60 bodů.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009.