KCJKK501S Rétorika

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2008
Rozsah
Přednáška 8 HOD/SEM. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Magdaléna Bystroňová (přednášející)
PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. (přednášející)
Garance
Magdaléna Bystroňová
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy moderní rétoriky jako interdisciplinární vědy o efektivní komunikaci. Posluchači budou seznámeni se základními podmínkami efektivní komunikace, komunikačními prostředky řečníka a zvukovou stránkou projevů. Pozornost bude věnována rétorickým prostředkům, jejich významu a využití v současné obchodně podnikatelské komunikaci. Důraz je kladen především na rozvoj monologické komunikační kompetence. Seminární složka je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností posluchačů s využitím prezentační techniky.
Osnova
  • 1. Předmět moderní rétoriky
    2. Vývoj rétoriky
    3. Verbální prostředky komunikace
    4. Neverbální prostředky komunikace
    5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
    6. Zvuková modulace řečnických projevů
    7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
    8. Řečnický styl a žánry
    9. Logické základy rétoriky
    10. Příprava a realizace prezentace
    Obsah předmětu:
    1. Předmět moderní rétoriky
    Vymezení předmětu současné rétoriky. Interdisciplinární charakter současné rétoriky. Rysy moderní rétoriky. Význam moderní rétoriky pro podnikatele.
    2. Vývoj rétoriky
    Vznik rétoriky v 5. století př.n.l., význam antické rétoriky. Aristotelova Rétorika jako pramen poznání i základ novějších rétorických prací. Helénistická a římská rétorika, Qintilianus a jeho Základy řečnictví. Středověké řečnictví - postavení rétoriky mezi 7 svobodnými uměními, formování hermeneutiky. Vliv reformace a protireformace na rétoriky národních jazyků. Rétorika 19. stol. jako rozvoj praktické stylistiky. Rétorika 20. stol. jako nauka o dosahování komunikačních efektů.
    3. Verbální prostředky komunikace
    Členění verbálních prostředků. Základní a specifické jazykové prostředky. Specifika mluvených a psaných komunikátů. Současná jazyková situace a obecné zásady užívání jazyka. Komunikační prostředky podnikatele.
    4. Neverbální prostředky komunikace
    Typy neverbální prostředků komunikace, jejich funkce a specifika v obchodně podnikatelské praxi. Nácvik neverbálního chování v různých komunikačních situacích.
    5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
    Nociální a expresivní prostředky. Abstraktní a konkrétní jazykové prostředky. Termíny a profesionalizmy. Užívání slov cizího původu. Internacionalismy. Konotativní významy. Parazitní slova. Koheze a koherentnost textu. Aktuální členění větné. Typy vět a jejich délka.
    6. Zvuková modulace řečnických projevů
    Fyziologie mluvení. Technika mluveného projevu. Základní pravidla výslovnosti hlásek a hláskových skupin. Členění a modulace souvislé řeči. Rytmus, pauzy, dynamika, intonace, barva hlasu, tempo.
    7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
    Sugestivní řečnické prostředky (figury a tropy). Emfatické, názorné a dramatické prostředky. Význam specifických jazykových prostředků pro obchodně podnikatelské texty. Nefigurální řečnické prostředky.
    8. Řečnický styl a žánry
    Charakteristika řečnického stylu. Jednotlivé žánry řečnického stylu, jejich využití v obchodně podnikatelské praxi. Prostředky řečnického stylu.
    9. Logické základy rétoriky
    Argumentace a přesvědčování v komunikaci. Zásady správného usuzování. Zákony formální logiky. Podmínky správného definování a třídění pojmů. Eristické úskoky a triky.
    10. Příprava a realizace prezentace
    Příprava vlastních prezentací s využitím moderní prezentační techniky. Analýza a hodnocení vlastních prezentací. Názorné prostředky prezentace.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
  • TRNKA, J. Soudobá rétorika pro ekonomy. Praha, 1997. ISBN 80-7079-464-X. info
Informace učitele
Během výuky budou zadány dva průběžné testy a seminární práce. Uvedené aktivity jsou bodově ohodnoceny. Absolvování předmětu je uzavřeno zkouškou. Výsledná známka je dána součtem získaných bodů ze všech aktivit a výsledku závěrečné zkoušky a povinná účast na seminářích v rozsahu 70%.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2009.