KCJKK501S Rhetoric

School of Business Administration in Karvina
Winter 2008
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Magdaléna Bystroňová (lecturer)
PhDr. Janusz Karpeta, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Magdaléna Bystroňová
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základy moderní rétoriky jako interdisciplinární vědy o efektivní komunikaci. Posluchači budou seznámeni se základními podmínkami efektivní komunikace, komunikačními prostředky řečníka a zvukovou stránkou projevů. Pozornost bude věnována rétorickým prostředkům, jejich významu a využití v současné obchodně podnikatelské komunikaci. Důraz je kladen především na rozvoj monologické komunikační kompetence. Seminární složka je zaměřena na rozvoj komunikačních dovedností posluchačů s využitím prezentační techniky.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět moderní rétoriky
    2. Vývoj rétoriky
    3. Verbální prostředky komunikace
    4. Neverbální prostředky komunikace
    5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
    6. Zvuková modulace řečnických projevů
    7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
    8. Řečnický styl a žánry
    9. Logické základy rétoriky
    10. Příprava a realizace prezentace
    Obsah předmětu:
    1. Předmět moderní rétoriky
    Vymezení předmětu současné rétoriky. Interdisciplinární charakter současné rétoriky. Rysy moderní rétoriky. Význam moderní rétoriky pro podnikatele.
    2. Vývoj rétoriky
    Vznik rétoriky v 5. století př.n.l., význam antické rétoriky. Aristotelova Rétorika jako pramen poznání i základ novějších rétorických prací. Helénistická a římská rétorika, Qintilianus a jeho Základy řečnictví. Středověké řečnictví - postavení rétoriky mezi 7 svobodnými uměními, formování hermeneutiky. Vliv reformace a protireformace na rétoriky národních jazyků. Rétorika 19. stol. jako rozvoj praktické stylistiky. Rétorika 20. stol. jako nauka o dosahování komunikačních efektů.
    3. Verbální prostředky komunikace
    Členění verbálních prostředků. Základní a specifické jazykové prostředky. Specifika mluvených a psaných komunikátů. Současná jazyková situace a obecné zásady užívání jazyka. Komunikační prostředky podnikatele.
    4. Neverbální prostředky komunikace
    Typy neverbální prostředků komunikace, jejich funkce a specifika v obchodně podnikatelské praxi. Nácvik neverbálního chování v různých komunikačních situacích.
    5. Lexikální a gramatická stránka řečnických projevů
    Nociální a expresivní prostředky. Abstraktní a konkrétní jazykové prostředky. Termíny a profesionalizmy. Užívání slov cizího původu. Internacionalismy. Konotativní významy. Parazitní slova. Koheze a koherentnost textu. Aktuální členění větné. Typy vět a jejich délka.
    6. Zvuková modulace řečnických projevů
    Fyziologie mluvení. Technika mluveného projevu. Základní pravidla výslovnosti hlásek a hláskových skupin. Členění a modulace souvislé řeči. Rytmus, pauzy, dynamika, intonace, barva hlasu, tempo.
    7. Specifické komunikační prostředky a jejich využití v obchodně podnikatelské komunikaci
    Sugestivní řečnické prostředky (figury a tropy). Emfatické, názorné a dramatické prostředky. Význam specifických jazykových prostředků pro obchodně podnikatelské texty. Nefigurální řečnické prostředky.
    8. Řečnický styl a žánry
    Charakteristika řečnického stylu. Jednotlivé žánry řečnického stylu, jejich využití v obchodně podnikatelské praxi. Prostředky řečnického stylu.
    9. Logické základy rétoriky
    Argumentace a přesvědčování v komunikaci. Zásady správného usuzování. Zákony formální logiky. Podmínky správného definování a třídění pojmů. Eristické úskoky a triky.
    10. Příprava a realizace prezentace
    Příprava vlastních prezentací s využitím moderní prezentační techniky. Analýza a hodnocení vlastních prezentací. Názorné prostředky prezentace.
Literature
    required literature
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
  • TRNKA, J. Soudobá rétorika pro ekonomy. Praha, 1997. ISBN 80-7079-464-X. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2009.
  • Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2008/KCJKK501S