OPF:INFPOOP Objektové programování - Informace o předmětu
INFPOOP Objektové programování
Obchodně podnikatelská fakulta v Karvinézima 2009
- Rozsah
- 2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D. (přednášející)
Ing. Marek Spišák (přednášející)
Ing. Pavel Pawlowski (cvičící)
RNDr. Ing. Bohuslav Rychtar (cvičící)
Ing. Marek Spišák (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Petr Čermák, Ph.D.
Katedra informatiky a matematiky – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Ekonomika podnikání v obchodě a službách (program OPF, N_EKOMAN)
- Evropská integrace (program OPF, N_HOSPOL)
- Finance (program OPF, N_HOSPOL)
- Manažerská informatika (program OPF, M_SYSINF)
- Manažerská informatika (program OPF, N_SYSINF)
- Marketing a management (program OPF, M_EKOMAN)
- Marketing a management (program OPF, N_EKOMAN)
- Veřejná ekonomika a správa (program OPF, N_HOSPOL)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je navázat na znalosti ze strukturovaného programování a seznámit studenty s novými postupy objektově orientovaného programování, naučit je vytvářet a používat příslušné datové typy, pracovat s třídami a dynamickými typy, využívat nových prostředků OP, jimiž jsou dědičnost a polymorfismus. Dále se studenti seznámí s pokročilejšími vlastnostmi jazyka C++, mnohem detailněji bude v předmětu rozebrána otázka rozdílností jazyků C++ a JAVA. Cílem předmětu je rovněž objasnit práci se šablonami a objektovými datovými proudy (soubory). Praktická část bude realizována v prostředí Turbo C++, Visual C++, Vizual Studio.NET a JAVA v závislosti na možnostech, které fakulta nabízí.
- Osnova
- Struktura výkladu:
1. Základní prvky jazyků C++, C# a JAVA
2. Zapouzdření. Objekty - objektové typy, třídy
3. Konstruktor, destruktor
4. Operátory, indexování, volání funkce, přetypování
5. Dynamické datové typy. Iterátory, kontejnery. Operátory pro správu paměti. Operátory pro alokaci polí
6. Automatické a třídní ukazatele. Objekty a obyčejné ukazatele. Ukazatele do třídy, ukazatele na data, ukazatele na metody
7. Vazby. Abstraktní třídy. Volání metod. Virtuální metody. Nevirtuální metody. Polymorfismus. Metody ošetření zpráv od Windows
8. Vícenásobná dědičnost. Instance, konstruktory a destruktory vícenásobné dědičnosti. Přetypování ukazatelů
9. Prostory jmen. Soubory a proudy v C++. Vstup a výstup v C++ a v C
#10. Dynamická identifikace typů v C++. Operátory pro bezpečnější přetypování
11. Aplikace VC++ a Vizual Studio.NET
Obsah předmětu:
1. Základní prvky jazyku C++. Kompilátory. Metody návrhu programů v C++. Standardní knihovna C++ a standardní knihovna šablon. Rozdíl mezi procedurálním a objektovým programováním
2. Zapouzdření. Objekty - objektové typy, deklarace třídy, instance třídy, komponenty tříd. Metody - deklarace metod, definování metod. Uživatelské datové typy
3. Konstruktor, destruktor. Statické atributy a metody, předefinování metody, překrývání metod. Dědičnost
4. Operátory - přiřazovací, základní binární, unární, inkrementace a dekrementace, indexování, volání funkce, přetypování
5. Dynamické datové typy - seznam, zásobník, fronta, strom, množina, kupa, slovník. Iterátory, kontejnery
6. Přístup ke vnořeným typům (public, protected, private). Dynamická alokace paměti. Operátory pro správu paměti (new, delete), operátory pro alokaci polí
7. Automatické a třídní ukazatele. Objekty a obyčejné ukazatele. Ukazatele do třídy, ukazatele na data, ukazatele na metody.
8. Abstraktní třídy. Virtuální metody. Nevirtuální metody. Polymorfismus. Metody pro ošetření zpráv od Windows
9. Vícenásobná dědičnost. Instance, konstruktory a destruktory vícenásobné dědičnosti. Přetypování ukazatelů.
10. Šablony v C++. Deklarace šablony, šablony řadových funkcí, šablony objektových typů a jejich metod, šablony v rozsáhlých programech, šablony v knihovnách
11. Soubory a proudy v C++. Vstup a výstup v C++
12. Aplikace VC++
13. Práce s C
#Na přednáškách je využíváno prezentační zařízení a PC. Výuka seminářů probíhá na počítačových učebnách. Studijní materiály jsou dostupné v elektronické podobě prostřednictvím fakultní počítačové sítě.
- Struktura výkladu:
- Literatura
- povinná literatura
- PECINOVSKÝ, R., VIRIUS, M. Objektové programování 1. Grada, Praha, 1996. ISBN 80-7169-366-9. info
- PECINOVSKÝ, R., VIRIUS, M. Objektové programování 2. Grada, Praha, 1996. ISBN 80-7169-436-3. info
- doporučená literatura
- VIRIUS, M. Programování v C++. ČVUT Praha, 1998. ISBN 80-0101-874-1. info
- Informace učitele
- Seminární práce, zápočet, min 50% účast na seminářích
Jiná zátěž: vyhledávání a zpracování zdrojů na internetu.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (zima 2009, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/opf/zima2009/INFPOOP