MPBPMSK Managerial Skills

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Žaneta Rylková, Ph.D. (cvičící)
Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Šárka Zapletalová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
Předpokladem pro absolvování předmětu Managerial Skills je znalost anglického jazyka na pokročilé úrovni. K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je rozšíření teoretických poznatků získaných v předmětu Management a nabídnout studentům možnost obeznámit se s nezbytnými manažerskými dovednostmi, které budou používat při řízení lidí v různých situacích.
Osnova
  • Content Structure :
    1. Management and personal development
    2. Manager's profile and work
    3. Testing abilities, personality and motivation of a manager
    4. Managing career
    5. Managing Stress
    6. Leadership Skills
    7. Chairing meetings
    8. Delegating power and responsibility
    9. Team work
    10. Negotiation Skills
    11. Time management
    12. Time management techniques
    13. Performance Management , Commercial contacts
    1. Management and personal development
    Personal development. Reflective assessment on dimension of managerial success.
    2. Manager´s profile and work
    Manager´s work, general principles and character. Manager´s competencies. Personality preconditions of manager´s success. Managerial responsibility and role.
    3. Testing abilities, personality and motivation of a manager
    Abilities tests. Personality tests. Motivation tests.
    4. Managing career
    Definition and criteria of a career. Personal and professional criteria, career progress. Conditions for development of a career.
    5. Managing stress
    Types of stress, techniques and strategies that could help in face of distractions and perceived failures.
    6. Leadership skills
    Power and authority. Characteristics of styles of leading people. Principles of manipulation techniques for leading people. Positive and negative tactics. Tactical pitfalls and tactical strategies.
    7. Chairing meetings
    Meetings - preparation, importance and benefits of meetings, course of meetings, principles of chairing meetings, common mistakes and drawbacks.
    8. Delegating power and responsibility
    Centralisation and decentralisation of decision-making, advantages and disadvantages of delegating. Procedure and problems of delegating.
    9. Team work
    Stages of development of a working collective. Conditions of effective team work. Forms, development stages and success factors of team work. Team member roles.
    10. Negotiation Skills
    Conflict and process of development of conflict situations. Strategy of coping with conflicts. Skills required for negotiating a satisfactory resolution of differences.
    11. Time management
    Importance of time for a manager, time review. Setting goals and their priorities. Time planning and plan inspection, planning techniques.
    12. Time management techniques
    Time aspects of work with written information, filling, arrangement of work environment, meetings strategies, delegating.
    13. Performance management, commercial contacts
    Performance management, providing feedback and rewarding. Phases of business negotiation and their importance. Types of media and their importance.
Literatura
    povinná literatura
  • ANCONA, D. Managing for the Future: organizational behavior & processes. Cincinnati : South-Western, 1999. ISBN 0-538-87546-1. info
  • CAMPBELL, D. J. Organizations and the Business Environment. Oxford : Butterworth-Heinemann, 1998. ISBN 0-7506-2760-3. info
  • ORGAN, D. W. Organizational Behavior , 4th ed. Homewood: McGraw Hill, 1991. ISBN 0-256-06667-1. info
    doporučená literatura
  • COLLINSON, CH., PARCELL, G. Knowledge Management. Brno: Computer Press, 2005. ISBN 80-251-0760-4. info
  • MOLE, J. Mind Your Manners: Managing Business Cultures in a Global Europe. London: Nicholas Brealey Pub, 2003. ISBN 1-857-88314-4. info
  • ROBBINS, S. P., HUNSAKER, P. L. Training in Interpersonal Skills. Upper Saddle River : Prentice-Hall, 2003. ISBN 0-13-009054-9. info
  • WHETTEN, D. A., CAMERON, K. M. Developing Management Skills, 5th ed. Upper Saddle River, : Prentice Hall, 2002. ISBN 13-091408-8. info
  • CLARKE, A. Learning Organizations. What They Are and Know to Become One. Leicester: NIACE, 2001. ISBN 1-86201-116-8. info
  • BELBIN, M.R. Management teams - why they succeed or fail. Oxford : Butterworth Heinemann, 1996. ISBN 0-7506-2676-3. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Individuální konzultace
Laboratorní praktika
Seminární výuka
Metody hodnocení
Písemný test
Zápočet
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Seminar paper (creation of managerial profile), presentation of team work (case study solving), 2 continuous tests and written exam.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž60
Seminář26
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, zima 2013, léto 2014, zima 2014, léto 2015.