MPBPMSS Management sociálních služeb

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/1/0. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Xenie Łukoszová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Ing. Xenie Łukoszová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Řízení organizací v sociálních službách představuje seznámení se specifiky fungování tohoto typu podniku, který je omezen legislativou, taktéž prochází kontrolami kvality. V neposlední řadě nabývá na důležitosti tvorba rozpočtů, plánů, příprava strategie a jejich sledování a zavádění metod řízení kvality i do těchto typů organizací. Management podniků služeb totiž musí často rozhodovat o portfoliu služeb, jejich cenotvorbě, musí umět analyzovat silné a slabé stránky jednotlivých produktů na základě finančních i nefinančních ukazatelů. Cílem předmětu je se seznámit se základy řízení těchto organizací, přípravou strategie, možnostmi zajišťování finančních zdrojů a vnitřního řízení organizace pomocí podnikové kultury. Student je schopen jasně definovat poslání organizace, využít širokou paletu analýz pro tvorbu strategie, využít specifických kompetencí při řízení organizace sociálních služeb. Taktéž je schopen reagovat na otázky týkající se krizového řízení organizace.
Osnova
  • 1. Specifika podnikání v sociální sféře
    2. Manažerské kompetence a týmová práce
    3. Tvorba podnikatelských záměrů v sociální sféře
    4. Financování a plánování finančních toků projektů
    5. Měření efektivnosti
    6. Strategické řízení
    7. Krizové řízení v sociální sféře
    8. Moderní metody řízení využitelné pro sociální sféru
    9. Vybrané přístupy k řízení vedoucí k rozvoji organizace
    10. Etika v řízení a kultura organizace
    11. Inovace v sociální sféře
    12. Filozofie úspěšné organizace
    13. Případové studie
    Obsah
    1. Specifika podnikání v sociální sféře
    Charakteristika sociálních služeb ? typologie. Formy podnikání ? ziskový versus neziskový sektor, cílové skupiny a jejich odlišnosti. Komunitní plánování služeb.
    2. Manažerské kompetence a týmová práce
    Kompetenční model manažera v sociální sféře. Moc a autorita, delegování úkolů, popis procesů. Budování týmů a spolupráce, komunikace. Pochopení organizačních problémů a komunity.
    3. Tvorba podnikatelských záměrů v sociální sféře
    Tvorba a hodnocení záměrů. Zásady správného sestavení. Efektivní výběr investic.úskalí těchto záměrů, etická dilemata. Řešení etických dilemat v podnikání a řízení
    4. Financování a plánování finančních toků projektů
    Mikrofinancování a jeho způsoby, příklady dobré praxe. Fundraising a sponzoring.
    Udržitelnost podnikání v sociální sféře a její vyhodnocení.
    5. Měření efektivnosti
    Sociální výnosnost a sociální návratnost (SROI). Kvantitativní a kvalitativní ukazatele efektivnosti.
    6. Strategické řízení
    Tvorba vize, mise, cílů. Vytváření strategických alternativ. Strategické analýzy. Řešení strategických dilemat v sociální práci. Kooperace a spolupráce.
    7. Krizové řízení v sociální sféře
    Analýza rizik, analýza portfolia služeb. Vytváření scénářů, plánů. Risk management v sociální sféře.
    8. Moderní metody řízení využitelné pro sociální sféru
    Manažerské metody - TQM, EFQM, SQSS, Controlling Balanced Scorecard, Benchmarking. metody měření kvality poskytovaných služeb ? standardizace, supervize, intervize, vizitace péče.
    9. Vybrané přístupy k řízení vedoucí k rozvoji organizace
    Koncept učící se organizace, procesní řízení, řízení znalostí, času.
    10. Etika v řízení a kultura organizace
    Etické prvky v sociální sféře. Vliv kultury na řízení a poskytování sociálních služeb. Projevy kultury a význam kultury. Společenská zodpovědnost v podnikání(CSR) a GRC (Governance, Risk a Compliance).
    11. Inovace v sociální sféře
    Jak inovovat, jaké typy inovací jsou vhodné. Podpora kreativity. Změnové řízení. Organizační změny a adaptabilita.
    12. Filozofie úspěšné organizace
    Model osmi dimenzí, řízení portfolia, lidských zdrojů.
    13.Případové studie
Literatura
    povinná literatura
  • ŠEBESTOVÁ, J. Management sociálních služeb. Karviná: SU OPF, 2013. info
  • MOLEK, J. Řízení organizací sociálních služeb. Vybrané problémy. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2011. ISBN 978-80-7416-083-7. info
  • DĚDINA, J.,CEJTHAMR,V. Management a organizační chování. Praha:Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3348-7. info
  • PITNEROVÁ, D. Management sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2012-7. info
  • MATOUŠEK, O. a kol. Sociální služby : legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha:Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-002-X. info
  • LUKÁŠOVÁ, R., NOVÝ, I. a kol. Organizační kultura: od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha:Grada, 2004. ISBN 80-247-0648-2. info
    doporučená literatura
  • SRPOVÁ, J. et al. Podnikatelský plán a strategie. Praha:Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-4103-1. info
  • PRŮŠA, L. Efektivnost sociálních služeb: vybrané prvky a aspekty. Praha: VÚPSV, v.v.i., 2007. ISBN 978-80-8700-773-0. info
  • PRŮŠA, L. Ekonomie sociálních služeb. Praha: ASPI, 2007. ISBN 978-80-7357-255-6. info
  • BORNSTEIN, D. How to Change the World: Social Entrepreneurs and the Power of New Ideas. Oxford: Oxford University Press, 2004. ISBN 0-19-513805-8. info
  • MATOUŠEK, O., et al. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2. info
Výukové metody
Laboratorní praktika
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Známkou
Kombinovaná zkouška
Informace učitele
Účast na seminářích 50%
Týmový semestrální projekt a jeho obhajoba
Průběžný test
Kombinovaná zkouška

AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž124
Přednáška26
Seminář13
Zkouška40
Celkem203
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2013.