SVPKD Komunikační dovednosti

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2012
Rozsah
2/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Irena Orszulik, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Irena Orszulik, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Irena Orszulik, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit posluchače se zásadami efektivní komunikace. Pomocí tréninku rozvinout vlastní komunikační dovednosti posluchačů a pomoci tak zlepšit jejich komunikační profil.
Osnova
  • 1. Úvod do komunikace
    Teorie komunikace. Vymezení pojmu komunikace. Komunikační proces a komunikační model. Prvky komunikace. Funkce komunikace. Druhy komunikace.
    2. Receptivní a expresivní komunikační dovednosti
    Receptivní komunikační dovednosti - pozorování, naslouchání, empatie. Efektivní naslouchání. Expresivní dovednosti - dotazování, popisování přijímání závěrů. Metoda pozorujícího účastníka.
    3. Čeština jako hlavní nástroj komunikace v českém prostředí
    Čeština a její specifika. Jazyková správnost jako součást image komunikujícího. Aktuální jazykové normy (pravopis, ortoepie) a jazykové příručky. Základní jazykové problémy.
    4. Komunikační strategie
    Analýza versus automatičnost. Intencionalita komunikace, komunikační plánování, záměry, postupy a výsledky. Typologie komunikantů, problémové typy. Typy komunikačních strategií. Asertivita. Komunikace mužů a (versus) komunikace žen - genderová komunikace.
    5. Komunikační bariéry a jejich překonávání
    Komunikační šum. Interní a externí bariéry komunikace. Sociální vnímání a problémy s ním spojené. Komunikační hry. Zpětná vazba a její funkce.
    6. Prezentace jako komunikační dovednost
    Tvorba prezentace, hodnotící kritéria, potřeba kvalitní prezentace. Prezentační technika. Vizualizace prezentace.
    7. Verbální a neverbální komunikace
    Prostředky verbální komunikace (psané a mluvené komunikáty). Typy neverbálních prostředků komunikace. Paralingvistické prostředky.
    8. Využití specifických jazykových prostředků v komunikaci
    Stylistika a stylistické prostředky. Lexikální stránka (anglicismy, profesionalismy, termíny). Prostředky dramatizace mluveného projevu.
    9. Komunikační dovednosti v profesní komunikaci
    Charakteristika profesní komunikace. Principy efektivní pracovní komunikace. Jak psát životopis. Další typy pracovní komunikace (obchodní korespondence, pracovní pohovory, porady apod.).
    10. Vyjednávání jako komunikační dovednost
    Základní strategie, taktiky a triky. Osobnost vyjednavače. Interkulturní vyjednávání. Určení individuálního vyjednávacího stylu dle autotestů.
    11. Komunikace ve skupině
    Skupinové komunikační modely. Zásady diskuse. Role v týmu a výběr členů týmu. Týmové vyjednávání.
    12. Komunikace pomocí prostředníka
    Telefonování jako komunikační dovednost. Komunikace prostřednictvím elektronických médií. E-mailová korespondence a její specifika.
    13. Argumentace a přesvědčování jako komunikační dovednost
    Vymezení pojmů argumentace a přesvědčování. Přesvědčování a (versus) manipulace, etika přesvědčování. Persvazivní funkce marketingové komunikace. Styly přesvědčování. Testování vlastního stylu přesvědčovatele a jeho analýza.
Literatura
    povinná literatura
  • HIERHOLD, E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0782-9. info
  • SOBČÍKOVÁ, J. Vyjednávání. Karviná: OPF SU, 2005. ISBN 80-7248-297-1. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: GRADA, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • McLAGANOVÁ, P., KREMBS, P. Komunikace na úrovni. Praha: Management Press, 1998. ISBN 80-85943-75-1. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
    doporučená literatura
  • KHELEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1677-1. info
  • ŠPAČKOVÁ, A. Moderní rétorika. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0633-4. info
  • JAROŠOVÁ, E. a kol. Trénink sociálních a manažerských dovedností. Praha: Management Press, 2005. ISBN 80-7261-135-6. info
  • BELZ, H. SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • LOTKO, E. Kapitoly ze současné rétoriky. Olomouc 1997. Olomouc, 1997. ISBN 80-7067-685-X. info
  • HONEY, P. Tváří v tvář. (Průvodce úspěšnou komunikací. Praha: Grada, 1997. ISBN 80-7169-445-2. info
  • KOŘENSKÝ, J. Komunikace a čeština. Jinočany: H&H, 1992. ISBN 80-85467-92-5. info
  • EALES-WHITE, R. The Power of Persuasion. London: Kogan Page, 1992. ISBN 0-7494-0682-8. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
seminární práce, zápočet, 60% aktivní účast na seminářích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2011, léto 2012, léto 2013, zima 2013, léto 2014.