SVBPTPT Tvorba a prezentace odborného textu

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2013
Rozsah
2/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc. (přednášející)
Mgr. Emil Horký, PhD. (cvičící)
Mgr. Irena Orszulik, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PaedDr. Vladimír Patráš, CSc.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět reaguje na potřebu zkvalitnění výcviku psacích dovednosti v oblasti odborných textů a také jejich prezentaci. Seznamuje studenty s úvodem do metodologie věd a elektronickými informačními zdroji. K odbornému textu přistupuje z hlediska jeho kognitivní a komunikativní povahy ve smyslu návaznosti na tradice rétoriky, která je vnímána především jako umění přednášet, mluvit, prezentovat, nicméně reflektuje rovněž psanou podobu jazyka. Předmět zdůrazňuje rovněž procesuální charakter tvorby odborné a vědecké práce jako projektu, vycházejícího z praktických dovedností a teoretických znalostí studentů.
Osnova
  • 1. Úvod do metodologie věd
    2. Využití metod ve vědeckém zkoumání
    3. Axiomaticko-deduktivní a induktivní přístup
    4. Analytická fáze přípravy práce
    5. Publikační etika
    6. Informační zdroje
    7. Průzkum prostředků
    8. Principy kompozice odborného textu
    9. Odborná práce jako projektová činnost
    10. Lexikální a stylistické charakteristiky odborného textu
    11. Prezentace odborného textu
    12. Prezentace projektů odborných prací
    13. Prezentace projektů odborných prací

    1. Úvod do metodologie věd
    Epistemiologická a metodologická východiska, vymezení pojmů metodologie vědy, metoda vědy a metodika vědecké práce.
    2. Využití metod ve vědeckém zkoumání
    Klasifikace vědeckých metod, definování pojmů ve vědecké práci, empirické a teoretické poznání, interpretace teoretického poznání.
    3. Axiomaticko-deduktivní a induktivní přístup
    Explanace a predikce ve vědeckém zkoumání a role narace v sociálních vědách vědecká explanace, interpretační výklad v sociálních vědách, integrativního přístup, heuristika, metodologický pluralismus.

    4. Analytická fáze přípravy práce
    Volba předmětu zkoumání, stanovení tématu, začlenění do soustavy vlastních poznatků, průzkum faktů, jak vše vzájemně souvisí, mapování možných obtíží a rizik, analyticko- syntetická metoda.
    5. Publikační etika
    Všeobecně známá fakta, původnost myšlenek, co je to citace, základní citační normy, bibliografické citace, odkazy, poznámky, citační normy a jejich aplikace v textu, druhy citací, chyby v citacích.
    6. Informační zdroje
    Fungování portálu knihoven, jednotná informační brána, možnosti přístupu a využívání, elektronické informace - principy fungování přístupy, práce s elektronickými databázemi.
    7. Průzkum prostředků
    Formulace výzkumných otázek, získávání a hodnocení zdrojů, odpovídá hypotéza vlastní zkušenosti, ověřeným poznatkům, praxi, pozorování, šetření, stanovení postupů, které povedou k řešení, metody a techniky postupu.
    8. Principy kompozice odborného textu
    Funkční styly, charakteristické rysy českého intelektuálního stylu, sociální a interakční povaha vědeckého textu, vertikální a horizontální struktura textu, prostředky koheze a koherence textu.
    9. Odborná práce jako projektová činnost
    Formulace tématu práce, téma práce a název práce, principy strukturalizace textu, metoda IMRAD, tvorba úvodu, závěru a abstraktu, osnova koncept, cíl práce, stav řešení problému, metodika postupu.
    10. Lexikální a stylistické charakteristiky odborného textu
    Komunikační záměr, základní rysy funkčního stylu, terminologie, vycpávková slova, tautologie, mnohomluvné obraty, nepřesné údaje, prázdné kvantifikátory, cizí slova.

    11. Prezentace odborných textů
    Komunikační model prezentací,verbální a neverbální složky , struktura, kompozice a vizualizace, paralingvistické prostředky při prezentaci.
    12. Prezentace projektů odborných prací
    Analýza příkladů dobré praxe.
    13. Prezentace projektů odborných prací
    Analýza příkladů dobré praxe.
Literatura
    povinná literatura
  • OCHRANA, F. Metodologie vědy. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1609-4. info
  • GERŠLOVÁ, J. Vádemékum vědecké a odborné práce. Praha: Professional Publishing, 2009. ISBN 978-80-7431-002-7. info
  • MILLER, Judy L. Reason to write: strategies for success in academic writing. New York, 2005. ISBN 01-943-6583-2. info
  • ČMEJRKOVÁ,S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1. info
    doporučená literatura
  • CRASWELL, Gail. Writing for academic success: a postgraduate guide. 2nd ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications, 2012. ISBN 978-085-7029-287. info
  • KRAUS, J. Jazyk v proměnách komunikačních médií. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1578-3. info
  • DIGNEN, Bob. Fifty ways to improve your presentation skills in English: ...without too much effort!. Oxford, 2007. ISBN 978-190-2741-864. info
  • FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0. info
  • FEAK, John M. Academic writing for graduate students: essential tasks and skills. 2. ed. Ann Arbor, Mich: Univ. of Michigan Press, 2004. ISBN 978-047-2088-560. info
  • ŠESTÁK, Z. Jak psát a přednášet o vědě. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0755-5. info
  • ECO, U. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. ISBN 80-7198-173-7. info
  • HOLOUŠKOVÁ, D., KROBOTOVÁ, M. a kol. Jak psát diplomové a závěrečné práce. Olomouc: UP, 1995. ISBN 80-7067-475-X. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Podmínkou získání zápočtu je absolvování výuky (60% docházka), 1x test v průběhu přednášky a prezentace projektu bakalářské práce v semináři.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž47
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2012, zima 2014.