EVSBKPPO Profesní poradenství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2014
Rozsah
Přednáška 12 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.
Katedra ekonomie a veřejné správy – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Kontaktní osoba: Dr. Ing. Ingrid Majerová
Předpoklady
K absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné podmínky a předmět může být zapsán nezávisle na jiných předmětech.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s profesním poradenstvím jako s pomáhající poradenskou činností, se systémy profesního poradenství, s povoláním, profesí a zaměstnáním jako s poradenskou kategorií a s diagnostikou profesního poradenství, včetně pracovního a výrobně-technologického procesu v organizacích. Sleduje profesní poradenství jako poradenskou službu poradců-mentorů v roli poskytovatelů poradenské intervence klientům v roli uživatelů poradenské intervence. Chápe profesní poradenství jako supervizní činnost s cílem poskytovat zpětnou vazbu. Ovlivňuje vlastní život studentů a jejich práci z hlediska osobního managementu a celoživotního učení. Posiluje adaptaci studentů na vysokoškolský vzdělávací styl, jejich připravenost k plynulému přechodu z vysoké školy na trh práce. Rozvíjí klíčové kompetence (core skills) a základní dovednosti (basic skills) studentů.
Osnova
  • 1. Úvod do profesního poradenství
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenské kategorie
    4. Pracovní a výrobně-technologický proces v organizacích
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    7. Diagnostika profesního poradenství
    8. Poradce v profesním poradenství
    9. Klient v profesním poradenství
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    11. Supervize v profesním poradenství
    12. Zkoumání osobního života a práce
    13. Utváření osobního života a práce
    1. Úvod do profesního poradenství
    Profesní poradenství jako specifický typ pracovního poradenství. Profesní poradenství jako pomáhající poradenská práce s klientem. Paradigmata profesně poradenské práce s klientem.
    2. Systém a organizace profesního poradenství
    Liniová organizace systému profesního poradenství. Systém agentur profesního poradenství na trhu práce. Systém vybraných poradenských aktivit (guidance, video-counselling, mentoring).
    3. Povolání, profese a zaměstnání jako poradenská kategorie
    Povolání jako specifická pracovní činnost k pracovnímu výkonu. Profese a proces profesionalizace. Zaměstnání jako institucionalizované povolání.
    4. Pracovní a výrobně technologický proces v organizacích
    Humanizace pracovního procesu v organizacích. Sociálně emancipační a sociálně solidarizační funkce pracovního procesu v organizacích. Ekologizace výrobních technologií v organizacích.
    5. Klíčové kompetence a základní dovednosti
    Doporučení EU pro klíčové kompetence a základní dovednosti v celoživotním učení. Identifikace klíčových kompetencí a základních dovedností. Priority při výběru klíčových kompetencí a základních dovedností.
    6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost
    Vztah kvalifikace a profesní kompetence. Přístupy k vymezení profesní kompetence. Profesní kompetence jako potenciál k pracovnímu výkonu.
    7. Metodologie profesního poradenství
    Obsahová analýza dokumentů "Osobního profesního portfolia". Observační metoda s kvalitativní a kvantitativní interpretací. Interakční analýza v konkurzních řízeních do zaměstnání (assessment centre).
    8. Poradce v profesním poradenství
    Sociální role poradce v profesním poradenství. Kvalifikace poradce v profesním poradenství. Instrumentální, sociální a expresivní kompetence poradce v profesním poradenství.
    9. Klient v profesním poradenství
    Biodromální psychologie osobnosti klienta. Poznávání a charakteristika osobnosti klienta - rámec hodnotové orientace klienta. Motivy zakotvené v profesní orientaci klienta.
    10. Poradenská intervence v profesním poradenství
    Předmět poradenské intervence v profesním poradenství. Jedinečné intervenční situace klientů. Eklektická konstrukce úkolově orientovaného a empaticky orientovaného poradenského přístupu.
    11. Supervize v profesním poradenství
    Supervize jako zpětná vazba v profesním poradenství. Sekvence supervizního procesu v profesním poradenství. Role supervizora a supervidovaného v profesním poradenství.
    12. Zkoumání osobního života a práce
    Osobní management - formování osobní image, interakce s ostatními a strategie osobního růstu. Učení - celoživotní učení. Práce - vyhledávání a využívání informací o životě a práci, vztah práce, života a ekonomiky.
    13. Utváření osobního života a práce
    Hledání - udržení práce a rozhodování o zkvalitnění osobního života a práce. Změny a vyváženost životních a pracovních rolí. Proces utváření osobního života a práce.
Literatura
    povinná literatura
  • SCHERREROVÁ, D. Poradenství jako nástroj formování představ adolescentů o studijním oboru na vysoké škole. Karviná: OPF, SU, 2007. ISBN 978-80-7248-450-8. info
  • HARWOOD, Ch., CUMMING, J., HALL, C. Imagery use in elite youth sport participants: Reinforcing the applied significance of Achievement Goal Theory. 2003. ISBN neuvedeno. info
    doporučená literatura
  • ROSINSKI, P. Koučování v interkulturním prostředí. Nové nástroje využití národních, firemních a profesních odlišností. Praha: Management Press, 2009. ISBN 978-80-7261195-9. info
  • HORSKÁ, V. Koučování ve školní praxi. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2450-8. info
  • PAULÍNOVÁ, L. Mentalita hojnosti. Dolní Libchavy: Akademie Libchavy, 2009. ISBN neuvedeno. info
  • PETŘÍKOVÁ, R. a kol. Společenská odpovědnost organizací. Ostrava: DTO CZ, 2008. ISBN 978-80-02-02099-8. info
  • MONROE, J. Ideální kariéra a zaměstnání. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1947-4. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Teambuilding. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1155-9. info
  • DÖLZ, S. Jak se úspěšně prosadit. Praha: Grada, 2004. ISBN 80-247-1073-0. info
  • JONES et al. The impact of motivational imagery on the emotional state and self-efficacy levels of novice climbers. 2002. ISBN neuvedeno. info
Výukové metody
Demonstrace dovedností
Seminární výuka
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Předpokladem absolvování je aktivní zapojení do průzkumné činnosti, minimálně 70 % aktivní účast na seminářích a v interaktivních skupinových situacích.
AktivityNáročnost [h]
Ostatní studijní zátěž47
Přednáška26
Seminář13
Zápočet30
Celkem116
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, zima 2015, léto 2016, zima 2016, léto 2017, zima 2017, léto 2018, zima 2018, léto 2019.